Portfolio en Périphérique

Sinds ik met fotografie ben begonnen – in 1997 met een Olympus OM-1 als device en treinen als hoofdonderwerp – heb ik tot recentelijk nog nooit aan portfolioviewings meegedaan. De eerste keer was een maand geleden. Ter gelegenheid van haar (m/v) 25-jarige jubileum organiseerde Nederlands grootste fotopersbureau Hollandse Hoogte toen een speciale fotografendag. Eén van de onderdelen van die dag was zo’n eerdergenoemde portfolioviewing: jezelf onderwerpen aan de niet altijd bijster gezouten mening van grote mensen die veel officieel verstand hebben van foto’s.

Aldus verwierf ik het plezier om feedback op mijn boek Crossroad Europe te incasseren. De reacties op de zwartwitte identiteitsfoto’s waren niet onverdeeld positief. Reacties op de wegen en kruispunten rondwaaromheen het boek is geordend, leverden wel verrassend positieve reacties op. Én uitnodigingen om mijn vervolgprojecten in soortgelijke richting toch zeker eens onder de aandacht te brengen. En dat komt niet slecht uit, want van de twee core activities die ik heb voorzien in 2011 te ontplooien, bestaat de helft uit het scouten en vastleggen van snelwegportretten. Grote foto’s van snelwegen in het Nederlands landschap. Realistisch, met een stevige vleug abstract. Om de mooie kant te laten zien van iets dat in het voorbijgaan al snel als lelijk terzijde wordt geschoven.

Snelwegportret #1 had ik al eerder eens gepost via Twitter en dus kies ik vandaag voor een foto van de Parijse boulevard périphérique: een van de eerste wegen die ik na het behalen van mijn rijbewijs in 2003 bereed. En daarnaast gewoon een coole weg rondom een coole stad, wat wil een mens nog meer?

PhotoLogiX_Peripherique

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Plannen 2011 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

