Eenwoordse pitch

Veranderingen in het algemeen, en crises in het bijzonder, bieden een mooie gelegenheid tot hefboomwerking en anticyclische extraordinalia. Een paar maanden geleden kwam ik erachter dat ik het overzicht over mijn bezigheiden aan het verliezen was. Waar was ik nou eigenlijk zoallemaal mee bezig, en per bezigheid: waarom? – en hoe dat aansloot op mijn levensmissie. U kent dat wel: noodzaak tot achterstallig nadenken.

Een van de zaken die aldus de revue behoefden te passeren was het vaststellen van mijn Unique Selling Point, mijn Kleine Gemeenste Deler, Persoonlijke Rode Draad danwel eigentijdse invulling van vraag 1 uit de catechismus ‘Waartoe zijn wij op aard?’, met ten tijde van diens publicatie als officieel antwoord ‘Om God te dienen en daardoor in de hemel te komen‘. Ga er maar aan staan. Gelukkig bood de eenwoordse pitch bood uitkomst.

Want in alle verschillende dingen die ik doe, komt steeds een zekere component terug. Iets waar ik weinig voor hoef te doen. Een reden voor mensen om graag met mij te willen werken, of in uitzonderlijke gevallen juist weer helemaal niet. Maar dat ze desgewenst vast kunnen inpluggen op mijn API in plaats van omtrekkende bewegingen te maken in de vorm van het beginnen van gesprekken over het weer danwel gebruik van holle frasen als ‘daar kom ik op terug’, ‘daar heb ik niks mee’, ‘in principe zou ik even moeten kijken of we nog een potje kunnen aanspreken dat we daar doorheen kunnen fietsen’.

Bueno, om een kort verhaal kort te houden: ik ben dus een duider. In alles wat ik doe probeer ik dingen te duiden. Chaos stroomlijnen  – of bij gelegenheid of uit recalcitrantie precies het omgekeerde – en inzicht creëren, logica en onlogica vatten en daar een verrassende draai aan geven zonder de werkelijkheid geweld aan te doen. En de resultaten daarvan ter beschikking stellen aan anderen die er (belangrijke) keuzes op kunnen baseren of zich er anderszins door laten inspireren.  Ik doe dat ‘duiden’ door middel van fotografie, maar pas het evengoed – en nagenoeg ongemerkt – toe in journalistieke projecten, investeringstrajecten en socio-commerciële betrekkingen. Zelfs bij het netwerken en dan in de vorm van linken leggen. Wat kan iemand nu? Wat in de toekomst? Wie kan daar hoe wat me en op welke manier?

Dit alles om vervolgens snel de essentie van iets of iemand te benoemen, waarbij de illusie ontzenuwend dat die puur rationeel uit te vogelen valt. Zie daar mijn genegenheid jegens de volgende quote uit Antoine de St Exupéry’s Le Petit Prince, welke luidt:

“Voici mon secret. Il est très simple: on ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux”, vertaald: “Zie hier mijn geheim, het is heel simpel: alleen met het hart kan werkelijk zien, het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.”

Sinds het getrokken hebben van bovenstaande conclusies, pas ik de mantel van het duiderschap alsof ik erin gegoten ben. Niet alleen kan ik makkelijk toetsen of een project wel of niet ‘mijn ding’ is, ik kan ook veel eleganter samenwerking zoeken met andere eenwoordse pitchers. Vooralsnog onderhoud ik in deze hoedanigheid nauw contact met een ontkiemer en een omlijster, die ik bovendien allebei in de categorie why-people schaar, maar alleen aan het die term uitleggen zou ik alweer een hele nieuwe blogpost kunnen/moeten/mogen opstellen. Andere keer.

Anyways…

Als je dit leest en je hebt al een eenwoordse pitch: wil je me die dan als reactie hieronder vermelden met je website-adress en/of profiel van het een of andere sociale medium erbij? Wie weet kunnen we op basis van onze wederzijdse eenwoordse pitches een keer iets samen ondernemen.

Als je nog geen eenwoordse pitch hebt, denk er even over na of laat me je helpen zoeken. Ik vind het een grappig en nuttig fenomeen en help het graag nader prolifereren.

– To wzystko –

PhotoLogiX Duider

Originele houten duider in Actie (Ierland, 2006)

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Hersenspinsels en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Eenwoordse pitch

  1. Ha Bruno, ha duider!
    Wat wordt het leven simpel als we allemaal een eenwoordse pitch hebben. Dat nodigt mij ook uit om naar mijn eenwoordse pitch te kijken! Wil je met me meekijken? Tenslotte ken je me op verschillende manieren. Welk woord komt op, als je aan mij denkt – profesioneel dan 🙂
    harte groet
    yvonne

  2. Hallo Bruno,

    Mooi stuk. Ik sluit me helemaal bij je aan.
    Wat ik vanuit mijn hart doe en als voorrecht ervaar omdat het inderdaad voor de ogen onzichtbaar is: de ander in zijn pure essentie ontmoeten.

    Ik ben een kernontmoeter.

    Dat ben ik als mens vanaf klein meisje. En het mooie is dat ik een professie heb gevonden waar in ik dit prachtig kan toepassen: Bij Strokes, in mij counselling en trainingen persoonlijke ontwikkeling.
    Je kunt mij vinden op: http://www.strokes.nl en @Margarita28 of Linked in (Margarita Bernal).

    Margarita

    Ps ik heb deze blog aan de deelnemers van mijn Acquisitie workshop aanbevolen met de uitnodiging hun eenwoordse pitch te noemen.

  3. Hoi Bruno,

    Mooi een eenwoordse pitch. Ik ben een verbandenlegger. Ik zie altijd overeenkomsten en samenhang in verschillende dingen (out of the box). Verschillende dingen combineren maakt ze allemaal sterker.

    Met vriendelijke groet,

    Alice

Geef een reactie

