Crisis als springplank

Crisis is vervelend. Vooral omdat hij (of zij?) zo vaak als excuus wordt gebruikt om allemaal leuke dingen NIET door te laten gaan en allerlei vervelende dingen juist WEL. Voor de rest is crisis grotendeels grappig, vooral voor mensen en bedrijven die ervoor kiezen zichzelf opnieuw uit te vinden. Die er werk van maken hun automatische piloot opnieuw te calibreren. Die zich onderscheiden van de massa. Die crisis als catalysator zien van een nieuw soort mogelijkmaken. Die van iets niets maken en via de springplank der massale crisispsychologie op anticyclische wijze onvoorstelbaar gave dingen mogelijk maken!

(Dit schrijvende realiseer ik me dat ik zit te wachten op het zichzelf ontvouwen van een nieuwe fysieke dimensie, maar zulks terzijde.)

Maar goed, hoe maak je dat verschil nou? Kijk, ik kan daar een heel verhaal over vertellen, maar waarom zou ik dat doen als iemand anders het al gedaan heeft? Een paar maanden geleden al en de schrijfster heet Sanne Roemen. Kijk hier maar eens voor een mooi verhaal getiteld ‘Sociaal kapitaal: eigenschappen van mensen die je erbij moet hebben‘. Waaraan ik wil toevoegen dat je het verschil vooral maakt door je acties en gedachten met aandacht en volledige verantwoordelijkheid af te stemmen op jouw universele blueprint.

Zodra je die blueprint hebt ontcijferd – of accepteert dat je het antwoord in die vraag al reizende door de realiteit zult vinden – heb je volop gelegenheid om over andere leuke dingen na te denken. Over ‘The Next Big Thing‘ bijvoorbeeld (dank @rickmans voor het forwarden van deze link).

Wat is volgens jou de volgende stap in deze sequenties:

Industriele economie > kenniseconomie > netwerkeconomie > ….
IBM > Microsoft > Apple > ….
store > search > share > ….
offline > online > real-time > ….
massa productie > customisation > personalisation > ….
message boards > chat > Twitter > ….
centralised > decentralised -> distributed > ….
cassette tape > CD > DVD > cloud > ….
Radio > TV > Internet > Social Internet > ….

En voor de liefhebbers van Augmented Reality: wie suggereert een lijstje waarin dat de volgende stap is?

Maak het verschil!

Tallinn - EE, september 2008

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Hersenspinsels en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Crisis als springplank

  1. Ha kijk eens aan: Layar (daar verwees de Augmented Reality link naartoe) kondigt vandaag aan dat ze in hun tweede investeringsronde 10mn Euro hebben opgehaald! En tegelijkertijd: Kantorenleegstand in NL bedraagt 16% (http://www.managersonline.nl/vaknieuws/21783/kantorenleegstand-neemt-toe-tot-16%25-van-voorraad.html). Dat vraagt om Waarmakerijen, zie http://waarmakerij.nl/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s