Toeval, toeviel, toegevallen

Het gebeurt mij de laatste tijd wel eens dat ik gesprekken heb over geluk en toeval. En over zaken die spontaan op hun plek lijken te vallen. En dat er in de huidige realiteit vooral aan ‘toevalsuitsluiting’ wordt gedaan. Terwijl er volgens mij juist een hele krachtige hefboom schuilt in de massage van omstandigheden ter stimulering van het gunstig toeval.

Dit alles ter inleiding van een leuk toeval. Zoals ik in mijn eerste blogpost bekend maakte, ga ik in 2011 een serie snelwegportretten samenstellen: abstract-realisische foto’s van snelwegen in het Nederlandse landschap. Zoals die hieronder bijvoorbeeld.

Aan wie ik de foto’s kwijt zou kunnen had ik op dat moment niet bedacht, maar inmiddels lijkt het er sterk op dat ik nog voor het nemen van de eerste foto al een mooi platform heb gevonden om te laten zien wat ik bedoel. Gisteren sprak ik semitoevallig – maar alsnog met een oorspronkelijk toevallige aanleiding – Melle Smets van het Snelwegmuseum. Juist op dit moment is hij een boek aan het samenstellen over zijn ervaring van een maandlang onafgebroken verblijf op/rond het Nederlandse snelwegnet. Alle ingrediënten voor het boek zijn al aanwezig: uitgever, vormgever, content, tekst, graphics, maar nog geen foto’s…

In de tussentijd valt nog wel te bezien of dat gat door mij gaat opgevuld mogen worden, maar t is in elk geval een feestje om te zien hoe elegant intenties op elkaar kunnen aansluiten, ook of juist in dit tijd-ruimtecontinuüm.

Toevallig trof ik eerder vandaag ook Sarah Darwin, de achter-achterkleindochter van Charles Darwin, wat leidde tot een wederzijds interesserend gesprek en aanstaande uitwisseling van observaties over de relatie tussen cultuurverschillen en natuurlijke omstandigheden.

Benieuwd welk volgend toeval er voor de deur staat…

Snelwegportret #2

Snelwegportret #2: Schipholtunnel A4

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Plannen 2011 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Toeval, toeviel, toegevallen

  1. hoi
    Ja…als je intentie/wens heel sterk is en bij je past…dan… “spant het hele universum samen om je intentie/wensen waar te maken”
    Mooi boek in dit verband: Synchroniciteit van Joseph Jaworski.
    met groet
    yvonne

Geef een reactie

