Lekkere leegte

Het wil wel ns voorvallen dat mensen mij vragen waarom ik mij bezighoud met het portretteren van snelwegen. Wel, de motieven daartoe zijn legio. Een eerste greep:

1) Als kijkoefening. Net als de uurfoto’s uit 2005 en de McDonaldslogo-foto’s. Ik houd ervan om alles te bekijken en over alles na te denken, maar alles is nog wel ns veel. Een onderwerp/voorwerp dat je dagelijks *zou kunnen tegenkomen* is een handige kapstok om je observaties aan op te hangen. En dan nadenken: hoe kan ik dit zien, hoe kan ik dit vastleggen, hoe herken ik hier patronen in, waar kan ik het mee associëren, hoe kan ik het een toepassing geven, waarom ziet het eruit hoe het eruit ziet. Wat vind ik er van. Wat vindt men ervan. Wat is het verschil daartussen? Beetje veel om met de gansche realiteit te doen. En dus: kiezen. Voor snelwegen in dit geval. Kijken, kijken en nog ns kijken. Net als Hans Aarsman (ook op Twitter en wekelijks in een populair jongedamesblad), alleen gebruikt die zijn fototoestel er helaas niet meer bij.

2) Als constructief excuus om er af en toe ns op uit te trekken zonder gestoord te worden. Zie het als vissen. En dan ook genieten van de voorbereiding, het heen- en terugritje, de uitzichten (zie onderstaand), eventuele ontmoetingen, het lekker nergens aan hoeven denken. Alleen houd ik niet van vissen.

3) Als meditatie. De orenschijnlijke eentonigheid en ritmische voortdurendheid van het voorbijrazend verkeer. Hier en daar onderbroken, dan weer peristaltisch. Ingekaderd door lijnen en vangrail, als een rivier in haar bedding. Flow. In hoogsteigen persoon. En daar dan lekkere lege foto’s van maken, die toch ook weer vol zijn. Heerlijke dynamiek tussen uitersten die samen het leven vormen.

4) Jagen en verzamelen, tout court. A man’s gotta do what a man’s gotta do..

En in het kielzog van de snelwegen komen dan ook mooie in-, uit- en doorkijkjes als onderstaande in het vizier (zie bovenstaand ‘kijkoefening’ en ‘excuus’):

Langs de A44

Langs de A44

Tussen A4 en A44

Tussen A4 en A44

Langs de A4

Langs de A4

Langs de A15

Langs de A15

Mocht U nog 5 beweegredenen verlangen, dan som ik die met plezier op in een volgende blogpost. Voor nu: gegroet!

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in (Snel)wegen, Gedachtekronkels, Hersenspinsels, Op reis (of: ~ geweest) en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

