Ingetuned op diversiteit 2011

Nu alweder een peristaltisch gedeelte van de voorbereiding op Gebaande Paden achter de rug is, heb ik weer meer gelegenheid om me met mn andere uiteenlopende bezigheden uhm.. bezig te houden. In fotografisch opzicht betekent dat: meer focus op infrastructuur, mobiliteit en stedelijke dynamiek

Het mooie daarbijde: dat die fotografie zowel inhoudelijk als qua praktische toepassing steeds dichter tegen mijn Europa-expertise begint aan te kruipen. In workshops, maar ook in grotere projecten waarin fotografie stedelijke vernieuwing catalyseert en mensen verbindt. Mensen uitdaagt om de vertaalslag problemen > mogelijkheden in het voordeel van die laatste in te programmeren. Op stedelijk niveau. Mooi nietwaar? Nu de inmiddels diverse websites nog op orde krijgen…

In bovenstaand kader heb ik vandaag de mediaconferentie Tuning into Diversity bijgewoond, georganiseerd door Miramedia. Fijn internationaal en met hoop op revolutionaire nieuwe inzichten en leuke nieuwe kennismakingen. Helaas geen WIFI, livestream, Twitterfeed, LinkedIn-groep met tijdens het event bedachte LinkedIn-groep waarvoor complimenten.

PHOTOLOGIX-2686

Stukje publiek bij Tuning into Diversity 2011

Wat geen afbreuk doet aan het volgende: laat ik dat pakketje nu net in elkaar aan het knutselen zijn met twee Bassen (Bas #1, Bas #2). Leuke manier om de impact van een event drastisch te vergroten tegen marginale meerkosten. Reeds getest met Kamer van Koophandel Haaglanden d.d. 21 april 2011 tijdens de presentatie van de regiovisie voor 2020, maar dat geheel terzijde.

Het volgende is mij tijdens Tuning into Diversity zoal ter oren gekomen, met interpretatieve kwotatie en prioritatie:

Bart Drenth (Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling): “Internet begon als een utopia maar is dat niet meer. Het is onduidelijk in welke mate overheden zich moet bemoeien met het in goede banen leiden van de informatie die op internet circuleert.” (BE: 1: Nogalstewiedes, want internet is niets meer dan een virtuele afspiegeling van de fysieke realiteit en die is niet unaniem hoopgevend, dirons. 2: Hmpgr.)

Hans Laroes (NOS Nieuws): “De rol van nieuwsorganisaties is verschoven van monopolistische nieuwsbron tot nieuwsvalidator. Wij voegen impact en duiding toe aan de veelheid en diversiteit van nieuwsgaring door professionals en non-professionals.” (BE: Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, kwam eerder dit jaar bij het Journalistiek Cafe van Leiden Communicatiestad tot dezelfde conclusie. Qua speld weinig tussen te krijgen. Fijn onderkend, waarvoor dank.)

Abdel Rahman El Shershaby (Urban Connect): “De revolutie in Egypte is niet veroorzaakt door internet of sociale media, maar heeft wel bijgedragen aan de snelheid en zichtbaarheid van de ontwikkelingen. De echte oorzaak is de gedeelde onvrede van een grote groep mensen.”

Alexandra Moe (New America Media): “Geen twee mensen gebruiken hun toegang tot nieuws op dezelfde manier. De tijd van massamedia is voorbij. Zonder etnische vertegenwoordiging is een medialandschap niet compleet en betrek je grote groepen van de bevolking niet bij ontwikkelingen in het land. (BE: vooral de afsluiting interessant: “Ik ben zelf ook etnisch. Ik heb Noorse wortels.” Met als Klap aan den Vuurpijl: Ik zou willen dat de term etnisch gelijkwaardiger werd.” – hmm)

Frank Sharry (America’s Voice): “Voor etnische minderheden is immigratie het belangrijkste onderwerp in Amerikaans beleid. Hun invloed is beslissend in wie de verkiezingen wint, waardoor immigratie een veel belangrijker onderwerp is geworden dan het 10 jaar geleden was” en ook “FOX is a propaganda machine that would make Stalin proud.” (BE: mooi figuur, mooie voorbeelden ;))

Na de plenaire presentatie volgde workshops, nog meer kennismakingen met interessante binnen- ende buitenlandse medemensen. Fijn gepraat over Europa, cultuurverschillen, het huidige politieke klimaat in Nederland en de navenante waardering voor culturele diversiteit. U kent dat wel. Linkssofte hobby’s voor rijkeluiskindertjes.

Mooiste naam op de aanwezigenlijst: Admir Baltic van de Bosnian Cultural Organisation uit… Slovenië.

t Was weer gezellig.

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws, Ontmoetingen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s