… .. …. ben je zelf!

Schrijvers Vincent Marchau (links) en Hans van Lint (rechts) wisselen boeken uit met Charlie Aptroot, woordvoerder Verkeer en Vervoer Tweede Kamer (mid-links) en Simon Rozendaal van Elsevier (mid-rechts)

In de reeks ‘… .. …., ben je zelf‘ is gisteren het boek De file dat ben je zelf gepresenteerd. Voor een snelwegportrettist als ondergetekende is dat natuurlijk mooie lectuur. En ook voor een wannabe amateur-massapsycholoog op het gebied van ‘waarom doen Nederlanders op individueel-instinctieve manier allemaal collectief precies hetzelfde en dan ook nog eens op hetzelfde moment’ is een dergelijk schrijven gelijk kooren op een moolen.

Want wat voor de file geldt, is evengoed waar voor allemaal andere problemen in het hedendaagse Koninkrijk der Nederlanden. Er waait een isolatietrend door het land die de wereld naar inzicht van iedere individuele Nederlander indeelt in wij-wellbehaving Dutch(wo)men en zij, barbaarse schapenslachters, filerijders, linkse hobbyisten, fundamentalisten, andere soorten -isten (fundamental~, commun~, …) en wie dan ook. Zie voor meer hierover trouwens dit nochtans alleraardigste interview over de toekomst van Nederland.

Wij hebben ergens last van, en het is de schuld van hunnie. De wij-wetenschappers weten hoe het probleem opgelost moet worden, maar hunnie-klootjesvolk doen niet wat wij-wetenschappers zeggen en dus blijft het probleem in vol ornaat bestaan – zelfs waar de uitweg al voorbestippeld is.

De schrijvers van het boekje De file dat ben je zelf pakken het gelukkig anders aan: zij leggen vooral uit dat de file een reflectie is van het vastdenken (tegenovergestelde van omdenken) van de mensen die er in staan, en zelfs trouwens by the way van de mensen die er niet in staan, maar die wel een collectieve mindset scheppen die bijdraagt aan het hele fenomeen. Qua gebeuren.

File op de A4, ook gistermiddag wel te verstaan

Interessante wetenswaardigheden in/uit het boek:

– Mensen blijken al eeuwen lang gemiddeld een uur en een beetje per dag aan reizen te besteden. Dat ze door snellere transportmiddelen verder kunnen komen in dezelfde tijd danwel korter onderweg hoeven te zijn om dezelfde afstand af te leggen, lijkt ze niet te deren.

– Asfalteren draagt bij aan het verminderen van het fileprobleem, vooral tijdelijk, maar is niet de oplossing voor het fileprobleem.

– Betere en actuelere kennis over verkeersdrukte helpt automobilisten bij het kiezen voor passende alternatieven: eerder/later vertrekken, andere route, ander transportmiddel.

– Weggebruik selectief belasten (kilometerheffing c.s.) helpt filedruk verminderen.

– Verschillende mensen hebben verschillende wenssnelheden (net als voorkeurstemperaturen, -houdingen en een ‘makkelijk gezicht’). Bij drukte op de weg veroorzaakt dit psychologische frictie die samenhangt met de peristaltische constipatie. In verkeerstechnisch opzicht, that is.

Voor meer inzichten kunt u het boekje ab Heute zelf ter nalezing aanschaffen, bijvoorbeeld via http://www.selexyz.nl/product/9789052693941/j-w-c-van-lint/de-file-dat-ben-je-zelf/?gclid=CJCv7f60vKkCFUKGDgodeX0hhA

Oja, en in het boek staan hele mooie ende treffende tekeningen van Jeroen Canton.
http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=194083650639857&href=http%3A%2F%2Fready2amaze.wordpress.com%2F2011%2F06%2F17%2Fben-je-zelf%2F&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=dark&font&height=80

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in (Snel)wegen, Ontmoetingen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op … .. …. ben je zelf!

  1. Die self-like was even om te testen 🙂

    Like-t u desalniettemin mee via deze ultranieuwe feature op Ready2amaze?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s