Dag van de Leuke Arbeid

Dag van de Arbeid. Die kun je niet beter vieren dan door werk leuk te maken. Elke dag.

Vorige week organiseerden Chiara van den Berg, Marike van IJssel, Bas Bakker en Annemiek Scholten in Leiden de eerste Waarmaakdag. Een gaaf evenement waarop kennismaking, verbinding en kennisuitwisseling centraal staan. Waar gevorderde vakluiden een select groepje startende ondernemers helpen om in het tijdsbestek van een dag een hele berg ingrediënten te verzamelen om hun ondernemende ambities mee waar te maken.

Als zulk een event dan ook nog door toffe lieden wordt georganiseerd, dan is het heel makkelijk ‘ja’ zeggen tegen een uitnodiging om een bijdrage te leveren in de vorm van shortcut langs hun post-lunchdip. In eerste instantie zou ik ook fotografisch verslag doen (zoals recentelijk bij de eerste Haagse Twitterlunch van @1espresso, @filosoof en @puur), maar wegens drukke planning mijnerzijds en dubbele fotografische bezetting ter plaatse (bij oge van Eelkje Colmjon, zie foto onderstaand), heb ik dat deel van mijn betrokkenheid aan de neus voor bij laten trekken.

Altijd lachen bij de verhaaltjes van Ome Fotologies (foto: EELK.NL)

Een enthousiasmerend verhaal dus, over hoe je ondernemen leuk maakt en houdt. Want dat en hoe je je administratie en acquisitie op orde moet hebben, daar wordt al genoeg over gepraat. Voor wie er niet bij was – of juist wel en het geheel nog ns op zijn (m/v) gemakje wil nalezen – here you go met de top 3 aan gedeelde inzichten:

Van alle dingen die je nodig hebt als ondernemer zijn er 3 belangrijker dan alle andere bij elkaar:

Vertrouwen: dat je de juiste dingen hebt gedaan om je te brengen waar je nu bent;
Visie: dat je weet waar je naartoe wilt;
Vaardigheden: dat je weet hoe je daar kunt komen.

Met die drie op een rijtje ga je op zoek (en vind je) de juiste mensen. De rest van alles wat je nodig hebt bestaat puur uit faciliteiten. Middelen. Geld is er daar één van, en/maar:

Geld is slechts één van de vele faciliteiten die je als ondernemer voor je kunt laten werken.

De werkelijke waarde van geld hangt, zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin, af van waar je het voor gebruikt.

Om een gebrek aan efficiëntie en competentie te compenseren of zelfs maskeren? Om tijd te winnen (treinkaartje naar Utrecht in plaats van lopen), om afwezig vertrouwen af te dekken (of: waarom accountants en advocaten zulke mooie kantoren hebben)? Om onverenigbare wensen aan elkaar te patchen (in ruil voor een koe krijg je bij de Gamma weinig potten verf mee).

Of om je waardering uit te spreken.

Goed om eens over na te denken hoe jij geld gebruikt en of je het daar zelf eigenlijk wel altijd mee eens bent. Om je vervolgens af te vragen:

– Kan ik de faciliteiten die ik voor geld in koop niet leuker voor elkaar krijgen en direct ruilen voor faciliteiten die voor de wederpartij makkelijker weg te geven zijn (waardoor je er ook meer van kunt vragen)?
– Hoe kan ik behalve voor omzet ook een neus ontwikkelen voor de gigantische sociale overwaarde die we vooralsnog collectief aan het onderbenutten zijn, de kosten die je daarmee kunt besparen en de lol die je ermee genereert?

In het begin lijkt iedereen overal beter in dan jij. Voelt niet altijd fijn, maar kan best handig zijn:

Als ze hetzelfde doen als jij (in mijn geval bijvoorbeeld fotografen):
– Dan kun je van ze leren, niet alleen van wat ze doen maar ook van hoe ze dat doen en waarom;
– Je kunt dingen aan ze overlaten zonder je zorgen te hoeven maken of alles 100x uit te hoeven leggen;
– Sterker nog: grote kans dat ze jouw ideeën beter maken. Wanneer ze hun naam aan jouw idee verbinden of door je de juiste vragen te stellen. Als ze echt zo goed zijn, hebben ze wel iets beters te doen dan jouw idee te pikken;
– Door samen op te lopen ontdek je waar jouw onderscheidend vermogen ligt en waar jij (verrassing!) beter in bent of beter in kunt worden dan degene met wie je werkt.

Als ze iets anders doen dan jij:
– Hoef je al helemaal niet bang te zijn voor concurrentie en kun je makkelijk je klanten delen, bijvoorbeeld door samen een GROW-sessie te organiseren of daaraan deel te nemen (zie onderstaand);
– Kun je samen iets nog gavers maken (ook lezen: Blue Ocean Strategy), iemand je laten helpen om jouw idee nog beter te verwoorden, verkopen, integreren, you name it… ;
– Als je genoeg mensen bij elkaar hebt die op deze manier nadenken, dan kun je om het even wat waarmaken (ook lezen: Let’s do it 2008).

Bueno, tot zover deze greep uit Leuk Ondernemerschap door Samenwerking.

Wat had ik u en passant nog beloofd:

1) Het uitgeschreven format van GROW: bedrijven uitnodigen om hun teen in het badwater te steken bij een gelegenheidsformatie aan zelfstandig ondernemers, zie hier:
http://www.photologix.nl/downloads/GROW_format.pdf

2) De blogpost van Sanne Roemen ‘Mensen die je erbij wilt hebben’, en die vind je hier:
http://www.sanneroemen.nl/sociaal-kapitaal-eigenschappen-van-mensen/

Wie nog een ander tipje links of rechts verlangt, laat het graag weten in de comments. Will see what I can do for ya! Wil je een eigen Waarmaakdag (helpen) organiseren of weten wanneer er een in jouw buurt wordt georganiseerd? Here’s some things you can do:
1) Meld je bij initiatiefnemers van de Waarmaakdag, naar uw voorkeur @katjalinders, @roemen en/of @juulmartin;
2) Volg @Waarmaakdag op Twitter;
3) Houd de website van de Waarmaakdagen in de smiezen.

Genoeg te doen op een doordeweekse Dag van de Arbeid, zo mij dunkt. Wat u?

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Lezing en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s