Mijn vrijheid, (jo)uw vrijheid

Bevrijdingsdag 2012: een alleszins legitieme aanleiding om eens op het onderwerp vrijheid te reflecteren. Via een moment waarvan steeds minder mensen het zelf hebben meegemaakt – 5 mei 1945 – en waarvan meer en meer mensen zich een willekeurige horen-zeggenversie voor de geest halen, zoals deze impressie van de opnamen van de film Zwartboek in de Haagse Javastraat. We schrijven september 2005, ik had mij illegaal verschansd in een willekeurige woonkamer met goed uitzicht. Geen boekenkasten im Frage gelukkig danwel overigens. Daarna Paul Verhoeven ook nog even gedag gezegd. Echt waar, altho compleet irrelevant voor het vervolg van deze blogpost.

Vrijheid: 1945 – 2005

Zelf heb ik geen oorlog binnen de nauwe definitie van het fenomeen meegemaakt, en ik voel er ook weinig voor om mijn idee over vrijheid te beperken tot gebrek aan oorlog. Maar hoe beleef ik vrijheid dan wél? Nou, als:

…de rust en ruimte om op ieder moment datgene kunnen doen, inclusief niets, waarmee ik mijzelf en de wereld het best van dienst meen te zijn, volledig bewust van de verantwoordelijkheid die dat met zich mee brengt.

En dit is het beeld dat daar voor mij het beste bij past:

5 mei 2012, point du jour (uit: 2012 – New Horizons)

En in het kader van I’ll show you mine if you show me yours ben ik nu natuurlijk benieuwd naar uw vrijheidsvisie. Laat u m achter in de comments, dan hebben we het er binnenkort in real life nog ns over…

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Human scale, Me myself and I, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Mijn vrijheid, (jo)uw vrijheid

  1. Nou, dan doe ik er voor de gezelligheid zelf wel een schepje boven op met deze leestip over Europees herdenken: http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3251759/2012/05/07/Herdenk-de-Tweede-Wereldoorlog-Europees.dhtml

Geef een reactie

