Durf te vragen – the results

Een tijdje geleden alweer, tijdens de verlenging van onze horizonexpo aan het Noordeinde, kreeg ik bezoek van collega-onderneemster Ilonka Coenraad die inmiddels bij het Scheepvaartmuseum de marketingscepter zwaait. Toen nog niet, maar nu dus wel.

Tijdens een smakelijke lunch aan het Plein (u weet wel) spraken we elkaar over ‘wat je van mensen kunt vragen’. En ‘hoeveel’. En dus ook ‘wat niet’. Een allesomvattende conclusie leverde het gesprek (nog) niet op. Wel veel lol en wat mij betreft, bepaal je zelf waar je de grens trekt tussen wat je wel en niet kunt vragen. Als je doet wat je geacht wordt te doen (kwestie van blueprint, legende, enzovoort), dan kun je alles vragen wat je wilt vragen. En voel je ook de vrijheid daartoe. En ervaar je evenredige OK-heid als iemand niet wilt geven wat je wel van hem/haar vraagt.

Goed, lange inleiding naar waar ik eigenlijk heen wil:

Gisterenavond postte ik in de Facebook-groep ‘Durf te vragen’ een case waarvan ik beloofde vandaag de oorsprong uit te leggen. Dit was de vraag:

Tegoedbon van €100

Tegoedbon van €100

‘Stel: je krijgt een tegoedbon van € 100, te besteden aan ontspanning. Wat zou je ervoor kopen?’

De meer dan 100 reacties die dat opleverde, lees je hier in de Durftevragen-Facebookgroep.

En dan nu de metavraag: waarom was ik daar zo benieuwd naar?

Wel, ik werk aan de voorbereiding van een boekuitgave van/over het project 2012 – NEW HORIZONS. Dit wordt een verbluffend boek dat op de lezer een ontspannend effect moet hebben. De verkoopprijs van het boek wordt € 84.95, wat voor een boek een hele investering is. Met de nadruk op voor een boek. En met de nadruk op investering, want het gaat mij er niet om een boek te maken dat maximaal € 84.95 kost, maar dan minimaal € 84.95 waard is. (Meer over het boek lees je desgewenst in de nieuwsbrief Mee op Avontuur, deel 2)

En dus raakte ik benieuwd naar de relatie tussen het bedrag € 84.95 en het thema ontspanning. Voor het gemak rondde ik € 84.95 naar boven af en daarom ging de vraag over € 100. In eerste instantie was ik benieuwd naar de letterlijke antwoorden, maar terwijl de reacties binnendruppelden, begon ik de manier van denken die de onverwachte 100 euro opleverden steeds interessanter te vinden.

Zo meldden zich mensen die:
– Direct een heel concrete bestemming voor het tegoed bedachten (versus anderen die dat niet deden);
– Iets bedachten dat veel duurder was dan wat ze kregen;
– Het aan iemand anders besteedden;
– Er een ervaring voor kochten (versus een product);
– Het investeerden in iets dat op de lange termijn geld opleveren (versus kosten);
– Ideeën bedachten waar ik niet op zou komen, maar wellicht eens ga proberen (floaten);
– Mensen die eigenhandig over mijn foto’s begonnen (waarvoor dank :);
– Elkaar onderling gingen helpen (kudos for that!).

Al met al sterkten die ideeën me in de overtuiging dat ik het horizonboek niet moet benchmarken jegens andere boeken, maar jegens gangbare ontspanningstools en -ervaringen. En dan helpt het dat een nacht in NH Atlantic Den Haag met uitzicht op onze horizon al minstens twee keer zoveel kost als ons boek straks.

Conclusie:

It all starts with a question.

Erg veel dank voor jullie inspirerende meedenken!

& For those interested:
Wat ik zelf zou doen? – Een dag in de trein en onderweg een nader te scouten mooi boek kopen. In combinatie met een AH/Blokker dagkaartaanbieding zou ik met mijn eigen boek precies uitkomen met € 100. Wat een heerlijke dag 🙂

& For those interested in the book:
Ik vertel erover tijdens de manifestatie Fotoboek, in het Nutshuis in Den Haag, zondag 17 februari. Dat wordt hoe dan ook een coole plaats en tijd om te zijn, dus wees welkom!

Work-life balance, Ireland 2006

Work-life balance, Ireland 2006

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Fundraising, Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Leuks uit 2013, Nieuws en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Durf te vragen – the results

  1. nel de jager zegt:

    Dank voor je heldere uitleg en je denkpatroon. Je bijgevoegde foto is een mooi tijdsdocument. Probeer natuurlijk de 17e aanwezig te zijn. Succes met de voorbereidingen. grt nel de jager

  2. Ton Bil zegt:

    Goed verhaal: benchmarken (zoals jij het hier noemt) is een belangrijke sleutel in de verkoop.

  3. Liesbeth zegt:

    Leuk om te lezen (al ben ik wat laat ;-)! ) waarom je de vraag gesteld had…. Ben zeer benieuwd naar het (foto?)boek met, in mijn verwachting veel vergezichten, onverwachte doorkijkjes en onbekende horizons! Succes ermee!

Geef een reactie

