Je podium: Pakken of Creeren?

Je podium pakken. Ik doe het graag, als er een relevante aanleiding is. Ook als er geen relevante aanleiding is en ik er toch zin in heb. Dan bedenk ik gewoon een relevante aanleiding. Soms gaat dat beter dan anders. Soms vindt het vooral beter zijn weg dan anders en soms lijkt dat meer van het podium af te hangen dan van de relevantie. Hoe dan ook. In het World Forum (dat wij hier al jaren gewoon Congresgebouw noemen) in Den Haag vindt op dit moment in tamelijk besloten kring de United Nations World Water Day 2013 plaats. 

Bij een dergelijke high-profile bijeenkomst is het aannemelijk dat mensen vanuit alle windrichtingen komen aangewaaid om samen – in een kort tijdsbestek, in het donker, verstoken van frisse lucht en gezond besef van tijd en ruimte, samengevat: onder onbedoeld suboptimale omstandigheden – over zeer belangrijke en superrelevante zaken gaan praten die ons allemaal bijzonder aangaan. Water. Veel belangrijker dan dat, wordt het niet. Vergelijk maar eens wat we zouden zijn zonder – pak ‘m beet – belastingen, en wat we zouden zijn zonder water. Ik bedoel maar.

PHOTOLOGIX_Hawaii

Water – best belangrijk (Hawaii – US, 2006)

Een dergelijke context is koren op de molen van het filmpje dat ik eerder met musicus Matthijs Spek maakte. Acht minuten naar de horizon kijken, onder begeleiding van een zeer welwillende gitaarmelodie. En daarmee afstemmen op rust, ruimte, overvloed. Doe je dat met heel veel mensen in een ruimte, dan levert dat naar mijn bescheiden inschatting een potentieel fascinerende synchronisatie op. Die kan vervolgens van onschatbare waarde zijn als ondergrond voor de heftige materie die daar tijdens de dag over wordt uitgereden. Wat ook goed is. Los daarvan vestigt het op een alleszins prettige manier de aandacht op:

– 1) de unieke locatie waar deze World Water Day plaatsvindt. In Den Haag, Wereldstad aan Zee (aldus Structuurvisie 2020, in de volksmond overigens vooral Mooie Stad Achter de Duinen). Al zullen veel van de afgevaardigden de zee slechts meemaken via de ansichtkaarten bij de balie van het hotel, behalve voor wie bereid is om 6 uur ’s ochtends op te staan voor een ommetje of na gedane zaken een extra dagje achterblijft. Dan vind ik zielig en jammer. En ik kan het weten, want ik weet hoe dat gaat (red: periode 2002-2007, van Honolulu tot Moskou en van Kaapstad tot Stockholm).

– 2) het very thema van de conferentie. Water. Onze verhouding tot water, de toegang ertoe. De visie erop en erover.

Burgemeester Van Aartsen (rechts), december 2012

Burgemeester Van Aartsen (rechts), december 2012

1 + 2 is 3 en dus klom ik een maand geleden in de pen naar de Burgemeester van onze mooie ‘s-Gravenhage. We go way back you know, al in juni vorig jaar gaf ik hem hoogstpersoonlijk de inmiddels schier legendarische 30-dagen aftelkalender cadeau en deed hem daarmee naar (zijn!) eigen zeggen een groot plezier.

Via diens secretariaat verwierf ik mij direct toegang tot het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de hoogsteigenpersoon van de organisator van deze editie van Wereld Water Dag. Daar werd ik vriendelijk en correct een niveau naar beneden geëscaleerd alwaar ik met toestemming mijn verhaal nogmaals mocht pogen te inserten.

De collectieve vertoning was al bij het eerste contact niet aan de orde. Geen tijd en ruimte voor in het drukke programma. Weg sync-waarde. Wel was er een culturele programmering in twee zijzalen, waar mijn filmpje bij zou kunnen aansluiten. Het zou dan ook in de app van het event worden aangekondigd, zodat iedereen er kennis van kon nemen.

Of ik ook zelf tijdens De Dag aanwezig mocht zijn, was geen makkelijke vraag (instant flashbacks naar de viering van 75 jaar Nederlandse snelwegen). Het was in ieder geval niet gebruikelijk of voor de hand liggend, maar wellicht zou daar bij nadere navraag mogelijkheid toe bestaan. Verheugd was ik om een dag later te vernemen dat ik een uitnodiging tegemoet kon zien.

De vernoeming van de culturele programmering in de app was echter komen te vervallen. In plaats daarvan mocht ik op eigen gelegenheid een informatie-eenheid samenstellen ter grootte van 1 x A4 en dit op de dag zelf meebrengen. Dat worden zoals u al aanvoelt natuurlijk boarding passes en toiletposters.

Nog een week later ontving ik het verzoek of ik mijn aanwezigheid tijdens De Dag discreet invulling wilde geven, door me tijdens het congres niet inhoudelijk in de te bespreken materie te mengen. Na akkoord volgde nog een weinig later een enhanced verzoek of ik mij tijdens de inhoudelijke afwikkeling van het gebeuren buiten de conferentiezaal wilde blijven ophouden, samen met eventueel andere aanwezige kunstenaars. Kwestie van overboeking of iets van dien aard. Vrij spijtig. Dag handjeschud met onze toekomstige Koning en andere mensen met wie het goed kersen eten is.

Ook het programmaboekje en de World Water Day website maken – zelfs onder het kopje der culturele projecten – geen melding van de vertoning van het filmpje. Nadat ik deze allerijl aan mijn contactpersoon toestuurde in de verwachting dat ze het nog even inschuiven, vernam ik dat wij ‘een van de 30 filmpjes zijn’ en dat er geen ruimte is om die allemaal te gaan vermelden. Dag exposure, vaarwel markering überhaupt.

In vertwijfeling vraag ik mij inmiddels af ben ik des te nieuwsgieriger naar de waarde van onze vertoning in deze contextgekortwiekte vorm – voor de organisatie, voor de aanwezigen, voor ons scheppende kunstenaars en voor de waardering voor de relevantie van kunst in het maatschappelijke gebeuren altesaam. Voor de zekerheid vermeld ik het introtekstje hier nog eens, op Ready2amaze:

14.07.2012 - 09h00

14.07.2012 – 09h00 (click image to view video projection)

The Hague (NL) – 14.07.2012 

All throughout the year 2012, Dutch photographer Bruno van den Elshout captured 8 785 hourly portraits of The Hague’s North Sea horizon.

The Hague (NL) – 14.07.2012 condenses the full cycle of one day, melodically synchronised with Matthijs Spek’s guitar composition Self Portrait #2.

Voor wie van jullie lezers hier vandaag niet aanwezig is en/of de Amazone-zaal niet weet te vinden, je kunt m hier (nog eens) in de oorspronkelijke versie bekijken. Synct u daarvoor of -na ook even mee met de heren en dames beslissingsnemers? Dat gaat het beste via de World Water Day livestream, als er WIFI in da house is, doe ik hetzelfde.

De volgende podia die ik om dit soort omwegen te omzeilen eigenhandig creëer (samen met respectievelijk Lie van Schelven en Wendelien Stephanie in dit geval), grijpen plaats op woensdag 10 en zondag 15 april. Twee keer gaat het over reizen, twee keer op hele verschillende manieren.

You is daar welcome.

Maandag weer een update over het boekproject. Je ontvangt m via hier.

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in NEW HORIZONS, Nieuws, Ontmoetingen, Plannen 2013 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Je podium: Pakken of Creeren?

  1. Hele mooie dag geworden, geheel inclusief mooie ontmoeting met Prins Willem – Alexander. Never mind dat hele filmpjesgedoe 😉

Geef een reactie

