Piratenpraat tijdens Reis, Kijk en Luister op zo 14 april

Weg naar school

‘s-Hertogenbosch > Tilburg vanaf de fiets, dec 2003

Heel lang geleden, wel 10 jaar inmiddels, studeerde ik eens een blauwe maandag journalistiek. In deeltijd, parallel aan mijn werk als International Account Manager voor een Taiwanese producent van dye-sublimatie fotoprinters. Tussen het reizen door (bestemmingen: Frankrijk, Monaco, Finland en Roemenië) begaf ik mij tweemaal weeks naar Tilburg. Meest per NS-boemel, soms ook per fiets. Vanaf ‘s-Hertogenbosch, dat ik indertijd een jaartje voor ‘s-Gravenhage had verruild.

Er waren twee klassen eerstejaars. Een regionale klas en een kosmopolitische. Ik zat in de regionale, met mensen uit pretty much anywhere tussen Reusel, Bladel en Veghel. In de andere klas zaten Laurens, Coen en Lana. Die kwamen diezelfde twee keer per week helemaal uit de Randstad overtreind voor een paar schrijfoefeningen. Af en toe reisden we samen, vooral sinds ik halverwege het schooljaar wel genoeg had van mijn Taiwanese collega’s en weer terug naar Den Haag verhuisde. Gezellig op de achterkamer bij Jean op het Koningsplein 12. Mijn nieuwe werk in Hoofddorp combineerde niet zo lekker met dat hele Tilburgse en dus maakte ik het jaar af om er vervolgens de brui aan te geven. Ik had toch al niet het idee dat ik er veel van op stak, de gezelligheid ten spijt.

Hoe het met Coen sindsdien gaat, weet ik niet. Lana werkte eerst bij TV West en nu bij SBS. Laurens werkte in die tijd bij de politie. Iets met dieren. Later vertelde hij dat hij iets met walvissen ging doen en ik geloofde het verder wel. Af en toe las ik eens wat op Facebook. ‘Op zich best interessant’, maar veel verder was ik nog niet gekomen. Te druk met m’n eigen ideetjes en plannetjes. Een jaar door Europa reizen enzo.

Jacht op de Jagers - Laurens de Groot

Jacht op de Jagers – Laurens de Groot

Des te beter lukte dat inleven met terugwerkende kracht, toen ik vorige week BIJNA aan een stuk (uiteindelijk twee stukken) zijn boek ‘Jacht op de Jagers‘ las. Een spannend boek over zijn jaren bij de organisatie Sea Shepherd, die ieder jachtseizoen opnieuw de Japanse walvisvaart probeert tegen te houden. Niet via de lobby, maar op open zee.

Gelukkig 1) wist ik van tevoren dat het goed zou aflopen, waar het niet altijd naar uitzag, en 2) had ik tijdens het lezen een warm haardvuur bij de hand. Want zelfs in boekvorm laat het onderkoelde water van de Zuidelijke IJszee je niet koud. Of eigenlijk juist wel dus, in dit geval.

Anyways, dat alles om aan te kondigen dat Laurens op zondag 14 april zelf over zijn avonturen komt vertellen! Hoe, wie, wat, waar? Tijdens het Reis, Kijk en Luisterfeestje dat ik met Wendelien Stephanie (je weet nog, van de gedichten bij Poldermotieven) organiseer bij de Coffee Company aan de Korte Poten in Den Haag.

Aanleiding:

de tentoonstelling van enkele Poldermotieven aldaar, inclusief gedichten van Wendelien.

Doel:

een gezellige en inspirerende middag met al even gezellige en inspirerende mensen, ter lering ende vermaeck.

Programme du Jour:

13:00 Welkom met verhaal: ‘Weggaan om thuis te komen’ door Bruno van den Elshout.

13:30 Wereldreis: Janne Willems van ‘Pluk je momenten’ vertelt over haar Wereldreis-in-Aanbouw!

14:00 Op reis in muziek: Akoestische gitaar en zang van Jean Michel Midde van Drive by Clouds

14:30 Poëtische avonturen en verfrissende observaties: Wendelien Stephanie leest voor uit eigen werk.

15:00 El climáx: Zeepiraat Laurens de Groot vertelt over zijn hachelijke ontmoetingen met Japanse walvisvaarders in het ijskoude water rond de Zuidpool. Voor wie zich net als ik vast in wil lezen: http://www.bol.com/nl/p/jacht-op-de-jagers/9200000007377026/, en/maar het boek is ter plaatse ook te koop.

15:30 Open mike en off-line gezelligheid

Kosten:

Geen, hoewel consumpties voor eigen rekening.

Aanmelden:

>> Hiero <<

Poldermotief A31 - Zurich

Poldermotief A31 – Zurich

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in (Snel)wegen, Expositie, Lezing, Me myself and I, Ontmoetingen, Op reis (of: ~ geweest), Plannen 2013 en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Piratenpraat tijdens Reis, Kijk en Luister op zo 14 april

  1. Pingback: 2013, een duidelijk geval van +1 | Ready2Amaze!

Geef een reactie

