Wat ik vanavond ga vertellen @imonday010

Wie van jullie weet er al wat ik kom vertellen?

Want het verhaal staat al online en ik ga straks uitleggen waarom.

Wie van jullie heeft gehoord van het boek Abundance van Peter Diamandis?

Wie van jullie heeft het ook gelezen?

Mooi, dan kom ik straks even met jullie praten, want ik heb het nog niet gelezen. Wat ik er van heb begrepen is dat hij gelooft dat technologie ervoor gaat zorgen dat we een wereld van overvloed kunnen creëren. Als nieuwe technologie ervoor zorgt dat we moeiteloos energie kunnen opwekken, en daardoor van zeewater drinkwater kunnen maken en daardoor overal voedsel kunnen verbouwen – dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over tekorten. Met deze bouwstenen, kunnen we alles maken wat we allemaal nodig hebben.

Voor degene die t gelezen hebben, klopt die samenvatting?

Ik vind t n mooi verhaal, maar ik geloof dat het nóg mooier kan. Ik geloof dat we nu al in overvloed leven, maar dat we dat alleen nog niet in de gaten hebben. Omdat we onszelf geprogrammeerd hebben om schaarste te ervaren. Economie is schaarsteleer. En nu we economie tot religie hebben verheven, aanbidden we schaarste. Schaarste is wenselijk, want schaarste levert geld op. Als jij iets hebt of kunt dat iemand anders niet heeft of kan, dan kun je geld verdienen. En als je geld kunt verdienen, tel je mee. Als je heel veel geld kunt verdienen, willen mensen nog grager hebben wat jij hebt en willen ze nog grager weten wat jij weet, en kun je nóg meer geld verdienen als je mensen op die schaarste attent kunt maken.

Dat klinkt verleidelijk, toch? 

Vooral als je het vergelijkt met het omgekeerde. Jij hebt iets, dat iedereen ook al heeft, en wat niemand specifiek nodig heeft. Ik weet niet of iemand van jullie wel eens heeft geprobeerd een tomaat weg te geven op een camping?

Ik toevallig wel en, geloof me, je moet lullen als Brugman om het gedaan te krijgen. En grote kans dat de betreffende tomaat vervolgens alsnog in de prullenbak verdwenen is. Zal wel iets mis mee zijn, wie geeft er nu een tomaat weg.

Kijk, en dat vind ik dus interessant. Want blijkbaar kunnen wij helemaal niet omgaan met overvloed. Dan gaan we zoeken naar addertjes onder het gras, en tot nu toe blijkt dat meestal terecht. Omdat we onszelf geprogrammeerd hebben voor schaarste. En zelfs al creëren we overvloed, dan herkennen we m niet. Herkennen we m wél, dan bedenken we er een business model voor. Een marketingstrategie. Want dan krijg je applaus en kom je op BNR. Of in het FD. Omdat je geld verdient aan het eigenaarschap van een… schaars goed. Weg overvloed.

Nuwel, ik vind het erg interessant om met dit dynamiekje te spelen en er al spelende over na te denken. Over dingen die zich vermenigvuldigen wanneer je ze deelt, zodat schaarste rekenkundig alvast geen optie is. Wat voor dingen dat dan zijn?

Energie, ideeën, enthousiasme, waarde – to mention but a few. Voor veel negatieve dingen (boosheid, wantrouwen) geldt hetzelfde trouwens. Dus het is wel handig om verantwoordelijk om te gaan met dat wat je deelt en hoe je dat doet. Het is fijn als de wereld er beter van wordt.

Zelf ervaar ik nogal eens een overvloed aan ideeën. Leuk, maar tijd en aandacht om ze allemaal uit te voeren heb ik niet. Dus deel ik ze, bij voorkeur zelfs zo hard als ik kan. Bijvoorbeeld door al mijn uitgaande e-mail een jaar lang online te publiceren.Dat doe ik op de website Groetenvoor2013.nl, gebouwd door Robert Cabri. Wat er met die openbare ideeën gebeurt? Geen idee. Maar als iemand er iets mee wil, veel plezier… Voordeel voor mij is dat er altijd ruimte overblijft voor nieuwe ideeën, die daardoor ook des te makkelijker komen en ook steeds beter worden.

Enthousiasme delen. Ook leuk. Door verhalen te vertellen bijvoorbeeld. Zoals nu, en zoals wanneer ik de ervaringen deel die ik tijdens mijn kunstprojecten beleef. Op dit moment hoe het is om vanuit overvloed, dus puur op basis van intentie en uitnodiging, een kunstwerk-in-boekvorm te maken van mijn project NEW HORIZONS.

In 2012 fotografeerde ik een jaar lang ieder uur de Noordzeehorizon. Als je wilt weten hoezo en waarom, dan nodig ik je uit om op 3 juli naar Pecha Kucha Amsterdam te komen, dan vertel ik daarover. In ieder geval gaat ook dat project over overvloed, in dit geval aan Rust en Ruimte. Rust en Ruimte die je op elk moment kunt opzoeken, en waarin van alles nieuws mogelijk wordt waarop de voortjakkerende realiteit je soms het zicht ontneemt.

En dus ben ik in april een keer 24 uur naar de zee gaan zitten kijken. Op een stoel aan de vloedlijn, van 12 uur ’s nachts tot 12 uur ’s nachts. Gratis. En voor wie mee wilde kijken was het ook gratis. De ervaring was onbetaalbaar en vrijwel oneindig dupliceerbaar. En bovendien oneindig deelbaar. En daarin heeft Peter Diamandis natuurlijk gelijk, dat gaat dankzij het internet een stuk sneller en makkelijker dan vroeger.

Goed, ik kan hier nog heel lang over doorgaan, maar voor wie het interessant vindt heb ik boarding passes waarmee je mijn horizonverkenningen naar hartenlust kunt meebeleven, en ook de manier waarop ik vanuit overvloed een boek ga maken die een investering vergt van 100,000 euro.

En om terug te komen bij mijn eerste vraag: wie weet er wat ik vanavond ga vertellen? Het verhaal dat ik nu vertel heb ik vanochtend geschreven en op mn blog geplaatst. Respect voor wie t al heeft gelezen en alsnog is komen luisteren, want die hebben begrepen hoe overvloed werkt: niet op zoek gaan naar wat je *nodig* hebt, maar op je af laten komen wat je plezier geeft. Niet op wat je ziet, maar op datgene wat je nou juist niet ziet.

En dan wil ik afsluiten met een quote van iemand die dit al veel eerder begreep – schrijver en beroepsavonturier Antoine de Saint-Exupéry:

On ne voit bien qu’avec le coeur, l’essentiel est invisible pour les yeux.

Slechts met het hart kan men zien. Wat écht terzake doet, zie je niet met je ogen.

Inspiration Monday is inmiddels fully booked. Maar je kunt via de website nog wel kennismaken met de sprekers van vanavond, en vaststellen dat de volgende editie stattfind op maandag 30 september.

Mijn volgende spreekbeurten zijn op wo 2 juli tijdens Permanent Beta Day #2 in Amersfoort (overdag) en op 3 juli tijdens Pecha Kucha Amsterdam (’s avonds).

Wil je het boekmaakavontuur meebeleven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief ‘Mee op Avontuur’ via http://www.2012-newhorizons.com/book/adventure.php

NEW HORIZON #4614, 11 juli 2012 - 06h00. (133x200cm gycleeprint met satijncoating op dibond met ophangprofielen, oplage 1, € 3 500)

NEW HORIZON #4614, 11 juli 2012 – 06h00                                                                                                                   (133x200cm gycleeprint met satijncoating op dibond met ophangprofielen, oplage 1, € 3 500)

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Lezing, Me myself and I, NEW HORIZONS, Nieuws, Ontmoetingen, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Wat ik vanavond ga vertellen @imonday010

  1. Opgepast! Er blijken nog kaarten over te zijn, verkrijgbaar via http://www.inspirationmonday.nl/reserveren/

  2. Pingback: Hoog 010-gehalte

  3. Pingback: Ja maar hoe was het bij/in/tijdens/met… | Ready2Amaze!

  4. Pingback: 2013, een duidelijk geval van +1 | Ready2Amaze!

Geef een reactie

