2013, een duidelijk geval van +1

Wat ik nu ga doen, heb ik afgekeken van Saskia op de Weegh, die het weer van Linda Commandeur heeft. Gewoon, omdat het een goed idee is. Terugblikken op het voorbije jaar. Want dat was me er eentje, lees maar mee:

2013 begon eigenlijk al op 31 december 2012 toen ik in de trein stapte met een stapel ‘Groeten uit 2012’ kaarten + 250 decemberzegels, waarmee ik mensen uitnodigde om op de laatste dag van 2012 nog snel iemand de groeten te doen uit het voorbije jaar.

Ontmanteling NEW HORIZONS, samen met Roelof en Marius

Ontmanteling NEW HORIZONS, samen met Roelof en Marius

Januari begon op 31 december toen ik in de trein mensen uitnodigde anderen met afscheid. Samen met Sanne en Lasse sliep ik tijdens nieuwjaarsnacht in het Atlantic Hotel in Kijkduin, waar ik om 5 minuten over middernacht de stekker uit ons ‘huisdier’ trok. Tegelijkertijd begon met dank aan Robert het project Groeten uit 2013, waarmee ik in 2013 al mijn uitgaande e-mail deelde. Verderop in de maand bleek mijn vader ernstig ziek. Dat is hij nog steeds, maar niet meer in de acuut levensbedreigende vorm waarvoor we destijds wel vreesden. Op 21 januari organiseerde ik bij Ruimte voor Helden de eerste bijeenkomst over het te maken boek NEW HORIZONS. Samen met Roelof, Rob en Arie kwamen de eerste kaders tot stand.

Winter wonderland, februari 2013

Winter wonderland,
februari 2013

Februari Op 6 februari maakte ik kennis met Janne Willems van Pluk je momenten, die ik tot dan toe alleen van horen-zeggen kende. Op 16 februari fietste ik met een set buddies van Lola Bikes & Coffee over het strand naar Den Helder tijdens de eerste Wilde Rit. De volgende dag vertelde ik tijdens Fotoboek! voor het eerst en plein public over mijn boek. De eerste boardingpasses werden grif ingevuld en fotomuseumdirecteur Wim van Sinderen liet me zien dat er boeken bestaan die op alle bladzijdes plat kunnen liggen. Op 20 februari leverde ik een full-size horizon af aan een kinderboekenschrijfster in Brugge. Samen met Sanne en Lasse maakten we er een klein vakantieweekend van, met overnachting op een appel- en perenplantage in de buurt van Antwerpen, gevolgd door een B&B in de buurt van Deventer.

The Hague - NL, 14.07.2012

The Hague – NL, 14.07.2012

Maart Sanne had een maand gedwongen vakantie, nadat ze in januari eindelijk een contract had gekregen bij de kinderopvang waar ze toen werkte. Maar dan wel met twee maanden proeftijd en allerlei beperkende voorwaarden waaronder een concurrentiebeding. Ze ondertekende met tegenzin en kreeg nog geen maand later ergens anders een baan aangeboden. Op de proeftijd mocht ze zich niet beroepen, aan het concurrentiebeding werd ze wel gehouden. Beetje jammer allemaal. Inmiddels werkt ze al meer dan een half jaar met veel plezier op haar nieuwe werk, waar ze wel waardering en vertrouwen krijgt voor wat ze doet. Ook in maart: tijdens Wereld Water Dag een toiletposter overhandigd aan dan-nog Kroonprins Willem-Alexander. Bij dezelfde gelegenheid werd de projectie The Hague, 14.07.2012 gescreend – zij het niet op de manier waarop ik dat graag had gezien.

IJskristallen op de Hoge Venen, april 2013

IJskristallen op de Hoge Venen,
april 2013

April Op 5 april ontstond tijdens een verblijf in de Belgische Ardennen het experiment Kraanwater Graag. Sindsdien drink ik, behalve op de 5e van iedere maand, niets anders dan kraanwater. In het kader van het boekmaken leek het me belangrijk de horizon niet alleen te bekijken, maar ook te beleven. Aldus ontstond het idee om 24 uur aan de horizon te verpozen, samen met Lie. Onder de titel Over Eb en Over Vloed zaten we daar, van middernacht tot middernacht en grotendeels in stilte, met wisselende support van onder andere Jean en Marc. Een week later vond de eerste Reis, Kijk en Luister plaats. Met muziek van Jean, interviews met Janne Willems en Laurens de Groot, en een deel van mijn reisverslag van de horizonobservatie. De laaste dagen van april bracht ik Sfeervangend door, bij de/het European Congress of Chemical Engineering in het World Forum.

Workshop horizontekenen Kustweek Zuid-Holland

Workshop horizontekenen
Kustweek Zuid-Holland

In Mei reisde ik naar boekbinderij Burkhardt in Zürich om 5 blanke dummies van NEW HORIZONS af te halen. Een mooie stap richting fysieke manifestatie van dit project. Tijdens de Nationale Kustweek verzorgde ik een workshop horizon-tekenen voor basisschoolleerlingen, samen met Esther Kokmeijer die ze een eigen eiland liet bouwen. Veel moois leverde dat op.

Labyrintloop op het Zuiderstrand, juni 2013

Labyrintloop op het Zuiderstrand, juni 2013

Juni Eerste labyrintloop-ever met dank aan Marion. Tijdens Reis, Kijk en Luister nodigde bezoeker André me uit om in juni mee te komen naar de Inspiratieweek in een/de Berghut in het Oostenrijkse Rauris. Daar had ik al eens eerder over gehoord en een week lang niets aan niemand verplicht zijn leek me een fijne en wenselijke ervaring. Ik heb er dan ook erg van genoten om samen met Saskia, Edgar, Anchelle, André, Janneke en Jeannette een week door te brengen. Het mooiste van alles vond ik de kraantjes die uit de bergen staken en waar continue schoon drinkwater in werd aangevoerd. Overvloed. En dat was direct ook het thema van mijn verhaal tijdens Inspiration Monday, een paar dagen na terugkomst in Nederland.

Met Sanne en Lasse op vakantie

Met Sanne en Lasse op vakantie

Juli begon met de Permanent Beta Dag, waar ik de workshop ‘Het verschil tussen iets willen’ organiseerde. Ook Pecha Kucha in Amsterdam was gaaf om aan mee te doen, net als Cowork Friday in Deventer. Tijd voor vakantie daarna: kamperen in Noord-Frankrijk en Zuid-Duitsland, zwemmen in de Maas, de Naab en de Donau.

Imre (59) - Bouwvakker uit: People of Cered

Imre (59) – Bouwvakker
uit: People of Cered

Augustus begon in het Noord-Hongaarse dorpje Cered, waar ik deelnam aan het kunstproject Gardenvizio. Ik fotografeerde er inwoners van het dorp met hun waterputten. Een paar weken later stond NEW HORIZONS spread-breed in de NRC Next, wat direct 25 boekvoorverkopen opleverde.

De eerste nacht van de Vrije Vlucht Foto: Bart van Geyt

De eerste nacht van de Vrije Vlucht
Foto: Bart van Geyt

In September vertelde ik tijdens TEDxMaastricht over NEW HORIZONS en maakten we de eerste kleurendrukproef voor het boek. Ik deed mee aan de meerdaagse training Leiderschap, archetype en lichaam bij Ruimte voor Helden. Tijdens de herstequinox installeerde ik mijn stoel weer 24 uur aan de horizon, met een negenkoppig team ditmaal. Onder de titel Een Vrije Vlucht onderzochten we het thema moeiteloosheid. Bij Stichting Beeldende Kunst op het KNSM-eiland vond een expositie plaats over NEW HORIZONS. De dummy van het boek was te zien tijdens de boekenmarkt van fotofestival UNSEEN. Ook in september: Horizon Late Night in Raamsteeg2/Naturalis en een openbare verkenning van horizonkunst met Flip Bool in de Maranathakerk.

De oprijlaan naar het huisje in Egmond oktober 2013

De oprijlaan naar het huisje in Egmond
oktober 2013

Oktober Feestelijke finissage van de expositie De weg naar hier op 6 oktober. Het begin van een afsluiting van een periode. Een wrap. Tijd voor Nieuwe Horizons, letterlijk. Laatste bezoek aan huisje van Sannes vader in Egmond, waar we voorbije jaren menig weekend mochten doorbrengen.

Thalys naar Parijs, november 2013

Thalys naar Parijs, november 2013

November en dus: Paris Photo. Geen toiletposters dit jaar. Dankzij Rob’s deelname aan OFFPRINT kon ik dit jaar mijn werk officieel tentoonstellen in de stand van zijn uitgever The Eriskay Connection. Ook in november heb ik met Rob de laatste hand gelegd aan de verhaallijn van NEW HORIZONS, zodat we in februari 2014 de eerste 52 bladzijden van het boek kunnen tentoonstellen. Ook in november: Reis, Kijk en Luister #2, met Edgar, Wijnand, Wendelien, Lie en Janne.

NEW HORIZON #378, 16.01.2012 - 17h00

NEW HORIZON #378, 16.01.2012 – 17h00
uit: NEW HORIZONS

December Tijdens de laatste Nieuwe Maan van het jaar, de donkerste nacht, ging ik lopen tot de zon kwam. Parallel aan Lie onderzocht ik wat het betekent om Pionier te zijn. Lopen op vertrouwen, in het donker en dus zonder de visuele houvast van de wereld om je heen. Tot de zon opkwam, om half negen in Noordwijk. H+N+S Landschapsarchitecten verheugden me door hun nieuwjaarswensen van een horizon te voorzien. Hogeschool Leiden kocht op de valreep nog een mooie foto, die in hetzelfde gebouw komt te hangen als de 20 werken uit de serie ‘Connect / Best when shared’ die ze in 2010 aankochten.

En over wat er in 2014 allemaal te gebeuren staat, ook daarover schrijf ik deze week nog een mooi verhaal. Wil je in 2014 Mee op Avontuur? Hier kun je inchecken!

Dank aan iedereen die 2013 heeft helpen mooi maken, vooral Sanne en Lasse, aan Marlies en mijn ouders voor het vele oppassen, aan collega-ondernemers Bas, Margarita, Annemarie, Marc, Maurits en Robert voor de maandelijkse intervisies, aan Lie voor de vele verkenningen, aan de bemanning van NEW HORIZONS, de mede-pioniers die al op het boek intekenden en/of meereisden op avontuur, en aan alle mensen die binnenkort een mooie Nieuwjaarskaart op hun deurmat krijgen.

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Leuks uit 2013, Me myself and I, Nieuws en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

