Kunst verkopen als kunst op zich – 10 tips

Erg vereerd was ik, met de uitnodiging van Lars Boering om tijdens één van de Noorderlicht Masterclasses in Groningen over NEW HORIZONS te komen vertellen. En leuk was het inderdaad. Treinsurfen naar Groningen, en op weg naar de plaats van handeling eerst nog 3 pakjes ansichtkaarten verkopen bij een esoterische boekhandel. Museum Groningen durfde er nog niet aan, die wilden voorrang geven aan het vervaardigen van ansichtkaarten van werk uit hun eigen collectie. Wat nog niet makkelijk bleek, vanwege kwesties met rechthebbenden en erfgenamen enzovoort.

Prust_Masterclass_Noorderlicht

(Telefoon-)foto: Marc Prüst

Maar om er een niet al te lang verhaal van te maken… Aan de 10 masterclass studenten vertelde ik het inmiddels voor velen welbekende Grote Horizon En-Toen-En-Toen-En Toen-Verhaal, om af te sluiten met 10 tips over hoe ik denk dat je je als fotograaf of kunstenaar, en misschien zelfs wel als om het even welk soort professional, kunt klaarstomen om in de toekomst aan eigen projecten te (blijven) werken.

Hier zijn ze:

1) Maak van je project zo zichtbaar en deelbaar en deelbaar als je kunt.

Waarom? Om betrokkenheid te creeren. Om je project ook in de gedachten van anderen tot leven te brengen. Om mensen te laten zien hoe ze je kunnen helpen. Om niet afhankelijk te zijn van een eindproduct in de verre toekomst.
Hoe? Door zoveel als je kunt veel over je project te vertellen, over elke nieuwe tussenstand. Offline tijdens lezingen en verjaardagen, online via een regelmatige nieuwsbrief en social media. Nog nooit in de geschiedenis was het technisch zo makkelijk om zo snel zo veel mensen te bereiken.

2) Bouw je eigen fanbase.

Waarom? Omdat je fans uiteindelijk degene zijn die je werk waarderen en betalen, en er daarmee voor zorgen dat je dat werk kunt maken of blijven maken. En fans zijn meer dan potentiele klanten alleen. Ze zijn ook je beste ambassadeurs. Je coaches als je ze daarom vraagt. Je eigen ecosysteem op maat.
Hoe? Door mensen te ontmoeten. Te inspireren en verrassen. Met elkaar te verbinden.  Door te voorzien in iets wat anderen waarderen en waarin jij en jouw werk kunnen voorzien. Mensen expliciet uitnodigen om dat alles over langere periode tot zich te nemen, zoals via een nieuwsbrief.

3) Zie iedereen als potentiële klant.

Waarom? Omdat je een klant niet altijd op het eerste gezicht als zodanig herkent. Het risico is dat je daarmee veel mensen buitensluit die juist heel geïnteresseerd zijn in waar je mee bezig bent, misschien om andere redenen dan je zelf hebt bedacht. En als zij jouw werk waarderen, waarom zou je ze dan de toegang tot jou en je werk ontzeggen?
Hoe? Door iedereen open en onbevangen over je werk te vertellen, en iedereen die er nieuwsgierig naar is voor vol aan te zien. En door elke gelegenheid waarin die mogelijkheid zich voor doet, te gebruiken om je werk onder de aandacht te brengen. Als je ten strengste gelooft in wat je doet, ervaar je daarin geen belemmeringen. Ervaar je die belemmeringen wel, vraag je dan af wat ervoor zorgt dat je je eigen werk niet op waarde schat.

4) Blijf in beweging.

Waarom? Beweging trekt beweging aan. Je kunt niet van anderen verwachten dat ze in actie komen om je te helpen als je zelf stilstaat. Er is een uitzondering: stilstaan in flow, om te luisteren naar je intuitie. Maar eigenlijk is dat niet stilstaan, eerder geruisloos meebewegen op een stroom die je al hebt gecreëerd.
Hoe? Door steeds naar nieuwe mogelijkheden te blijven zoeken. Je niet te laten ontmoedigen door tegenslagen. Wat zorgt ervoor dat het de volgende keer / ergens anders WEL lukt?

Bucharest, 2005

Boekarest – RO, 2005


5) Durf te vragen.

Waarom? Omdat er veel dingen zijn die andere mensen beter, sneller of makkelijker voor elkaar kunnen krijgen dan jij. En waar ze je ook graag bij helpen. Maar dan moeten ze wel weten wat je nodig hebt. En waarom dat een goed idee is. En waarom juist zij niet alleen de uitgelezen maar zelfs de uitverkoren persoon om je te helpen.
Hoe? Goed nadenken over hoe je met jou vraag zowel jezelf als iemand anders kan helpen. (Over het stellen van de Juiste Vraag schrijf ik binnenkort een aparte blogpost).

6) Weet waarom Jij, waarom Nu, waarom Dit.

Waarom? Je zou met je tijd, geld en energie zoveel andere leuke en nuttige dingen kunnen doen. Maar dat doe je niet. Je kiest voor je project. Dat maakt je project Belangrijk. Zowel voor jezelf als voor anderen. En ook uitlegbaar, zodat mensen je enthousiasme kunnen delen.
Hoe? Goed over nadenken. Je vaak op laten bevragen.

6b) Bestudeer je onderwerp van binnen en van buiten.

Waarom? Aan je werk geeft dat diepte. Aan jou een expert-status. Zodat mensen automatisch aan jou denken als jouw onderwerp de revue passert.
Hoe? Door te weten wie eerder licht heeft geschenen op jouw onderwerp. Door te weten wat jouw onderwerp in andere beroepsgroepen betekent. Welke mensen, bedrijven organisaties zich met jouw thema bezighouden. Wie erover schrijft, en wat. En liefst zelfs nog vóór ze dat doen.

Piatra Neamt - RO, 2002

Piatra Neamt – RO, 2002

7) Zie enthousiasme als bron van waarde.

Waarom? Omdat het economische paradigma er vanuit gaat dat iets alleen maar waarde heeft wanneer er een tekort aan bestaat. Misschien geldt dat voor commodities, maar zeker niet voor autonome kunstprojecten. Die krijgen waarde door de energie die jij er in steekt, en de energie waarvan jij er in slaagt die andere mensen aan je werk toe te laten voegen.
Hoe? Door je te realiseren dat jouw enthousiasme doorslaggevend is in het succes van je project.

8) Begin met de vraag wat je wil, en denk daarna over wat daarvoor nodig is.

Waarom? Dat geeft je veel meer vrijheid en plezier dan na te denken over wat je nodig hebt, en wat je daarbinnen nog hebt te willen.
Hoe? Door met die gedachte te experimenteren en te zien wat er als vanzelf verandert.

9) Ga uit van wat wél werkt.

Waarom? Heel veel dingen werken niet. Dat is heel vervelend en jammer en ontmoetigend, maar meestal betekent het niets meer dan dat je de juiste manier nog niet hebt gevonden.
Hoe? Vind de juiste weg. Onderzoek wat je onderwerp zelf nodig heeft om z’n volledige kwaliteit te kunnen tonen.

10) Vergeet jezelf niet.

Waarom? Als je alleen maar focust op het resultaat van je werk, riskeer je over het hoofd te zien wat er nodig is om jezelf te voeden. Tijd, geld, energie. Weet waar je die kunt sourcen.
Hoe? Door duidelijk te zijn over wat je nodig hebt en dat van jezelf en anderen te vragen (zie 5).

 

+ Wat rest…

De eerstvolgende keer dat ik openbaar over Cultureel Ondernemerschap vertel, is aanstaande zondag tijdens de afsluitende borrel van de Loosduinse Kunstroute. Wanneer de volgende gelegenheid zal zijn (nog niet gepland), lees je in mijn nieuwsbrief Mee op Avontuur. Interesse in een besloten vertelling zoals tijdens de Noorderlicht Masterclass? Kijk dan hier: http://www.newhorizonsahead.nl/lezing

Tot 15 juni kun je je inschrijven voor het Noorderlicht Masterclass-programma van 2014-2015. De eerste vierdaagse sessie vindt plaats in september. De programma’s zijn bedoeld voor professionele fotografen (documentair of autonoom) en worden samengesteld door curator Marc Prüst en Lars Boering van Luxphotogallery.

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Aside | Dit bericht werd geplaatst in Droom en werk, Lezing, NEW HORIZONS, Nieuws, Op reis (of: ~ geweest), Zevenmijlslaarzen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Kunst verkopen als kunst op zich – 10 tips

  1. mar zegt:

    Bruno jou concept is werkelijk prachtig, ik wens je voorspoed en een leuke gezellige en vooral spannende levensloop .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s