Waarom 2012 & Boem is GO!

Constructie van de Eiffeltoren. Je leest er meer over op http://publicdomainarchive.com/public-domain-images-eiffel-tower-construction-from-1889-worlds-fair/

Beeld: Constructie van de Eiffeltoren. Je leest er meer over op
http://publicdomainarchive.com/public-domain-images-eiffel-tower-construction-from-1889-worlds-fair/
De witte streep in de laatste afbeelding vertegenwoordigt de hoogte van een stapel van 2012 exemplaren NEW HORIZONS.

 

Waarom ik zo graag 2012 boeken wil maken. En niet 400, zoals dat al een hele gangbare oplage is voor een fotoboek – en dan ook nog in de wetenschap dat de laatste honderd daarvan doorgaans lange tijd onverkocht blijven stofvergaren.

Natuurlijk is 2012 het jaar waarin ik de foto’s maakte. Dat hoeft niks uit te maken, maar voor mij doet het dat wel. Want daar komt het idee om ook 2012 boeken te maken, oorspronkelijk vandaan. En het leek me wel spannend, zeker in combinatie met de kostbare bindwijze. Reken reken: € 100.000. Belachelijk. Maar ook: Avontuur. Onontgonnen terrein verkennen. Dus doen. Boem is GO 🙂

En dan niet met de vraag of het mogelijk is, maar hoe je het voor elkaar krijgt. Er bestaan grotere en duurdere dingen in de wereld waar minder vraagtekens bij geplaatst worden. Een stukje snelweg van Den Haag naar Rotterdam: 15 kilometer asfalt voor € 500.000.000, bijkomende kosten in de afgelopen 60 (!) jaar niet meegerekend. Het organiseren van het WK Voetbal in Brazilië kostte € 19.000.000.000.

Waarom zou je een zelfstandig kunstproject daarmee vergelijken? Omdat mijn wens ermee gediend is, tout simplement. Om de psychologische barrière weg te nemen dat groot en langdurig per definitie onmogelijk is.

Om vanaf dat moment weg te kunnen blijven van de vraag of iets mogelijk is, en aan te komen bij de vraag hoe je het voor elkaar kunt krijgen. En dat is precies is waar NEW HORIZONS over gaat.

2012 exemplaren is precies een mooie schaal voor dit project. Het is een grote stapel (meer dan een halve Eiffeltoren, zie witte balk op de laatste foto van hierboven). Maar als ik bedenk hoeveel mensen op dit moment nadenken over de thema’s die ik met NEW HORIZONS exploreer – overvloed, moeiteloosheid en grenzeloze mogelijkheden voorbij de waan van de dag – dan kan ik alleen maar concluderen dat de potentiële waardering voor deze thema’s geen bovengrens kent. Daar is een oplage van 2012 exemplaren niks bij.

Wel schept dat gelijk de uitdaging om potentiële en werkelijke waardering met elkaar op één lijn te brengen. De Werkelijke waardering hangt vooral af van de zuiverheid en intensiteit waarmee ik genoemde thema’s in NEW HORIZONS als kunstwerk-in-boekvorm kan integreren. Conceptueel, maar naar mijn idee in de eerste plaats energetisch. Voor die coherentie zorg te dragen, dat zie ik als een bijzonder dankbare opgave.

Dáár, en niet in de verkoop van boeken, ligt de werkelijke uitdaging. Waar al het andere zich als vanzelf naar voegt.

_

Meebouwen doet u tot 31 augustus nog onverminderd via http://www.newhorizonsahead.nl. Met eigen ogen zien hoe NEW HORIZONS gemaakt wordt? Meld je aan voor de making-of-excursie naar Zwitserland, op maandag 20 oktober.

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Boeken en publicaties, Droom en werk, Gedachtekronkels, Handreikingen, Human scale, Me myself and I, NEW HORIZONS, Synchroniciteit, Zevenmijlslaarzen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

