De rol plakband en het beginnetje: over jezelf Vrij maken

Lasse rent het bos in, Lotenhulle (BE) - april 2015

Lasse rent het bos in, Lotenhulle (BE) – april 2015

“Het is net als met zo’n grote rol transparant plakband. Het beginnetje vinden valt niet mee, maar als je dat één keer te pakken hebt, wordt het allemaal een stuk makkelijker.” Dat is wat ik mezelf hoorde denken vanochtend, in gesprek met een bevriend politieagent, getrouwd, met twee jonge kinderen.

We spraken over zijn werk en over zijn dromen. “Ik heb het op zich naar m’n zin en ik zou niet makkelijk zonder de zekerheden kunnen. We hebben aardig wat spaargeld. Als er iets in het huis verbouwd moet worden, kan dat gelijk. Of als de auto kapot gaat, dan kunnen we direct zorgen voor een nieuwe. Toch weet ik dat dit het niet is. Ik wil niet mijn hele leven politieagent. Straks als de kinderen naar school gaan, dan heb ik hopelijk wat meer tijd om na te denken over wat ik écht wil, en daar werk van te maken. Nu kom ik tijd te kort om daarmee bezig te zijn.”

Luisterend denk ik terug aan de route die ik zelf in voorbije jaren heb afgelegd. De keuzes die me hebben gebracht waar ik nu ben. Geen idee over hoe ik de komende maanden mijn inkomen ga verdienen, maar voor mn gevoel volledig on track. Vertrouwend op wat ik weet en kan, en hoe ik al de doende Waarde en Energie creëer om werk te blijven maken van mijn dromen. 

“Wat zou je dan wél graag willen?”, vraag ik hem. Er volgt een opsomming van allemaal mooie ideeën, heel divers en los van elkaar op z’n minst leuk gespreksmateriaal. Maar wel leidend naar de vraag: “Maar hoe kom ik er nu achter wat ik dan het beste kan gaan doen?”

Keuzes
Ik realiseer me dat ik dat zelf ook heel erg Gaandeweg heb uitgevonden. Met als rode draad dat ik in elke situatie steeds heb gezorgd dat ik met dingen bezig kon zijn die direct Plezier en Energie opleverden. Mijn studie (International Business) vond ik vrij saai en dus bracht ik veel tijd door met het fotograferen van treinen, wat ik op dat moment heel leuk vond. Mijn tweede baan (International Account Manager) vond ik eigenlijk niet echt leuk, waardoor ik ervoor koos journalistiek te gaan studeren, in deeltijd. Een paar jaar later (2006) vond ik dat mijn werk teveel tijd in beslag nam en meldde ik mijn werkgever dat ik hetzelfde werk ook wel in 75% van de tijd kon doen. Dat leverde wat spannende gesprekken op, maar uiteindelijk kreeg ik een jaar lang elke maand een week vrij.

En in de jaren die daarop volgden, kwamen er alleen nog maar meer van dat soort keuzes. Waardoor ik in 2011 besloot dat ik Alleen nog maar dingen wilde doen die ik zelf leuk vond. Met enig vallen en opstaan begint het er anno 2015 behoorlijk op te lijken – én heb ik inmiddels 4 jaar ervaring met hoe dat blijkbaar werkt: jezelf Vrij maken.

Ruimte maken
Maar goed, terug naar het begin. Ruimte maken, is dus het devies. Ik wist tijdens mijn studie echt niet dat ik in 2014 een boek zou gaan publiceren over de horizon. Wél dat het belangrijk was om zoveel tijd door te brengen met Voedende activiteiten. En door dat te doen en te koesteren, heb ik heel lang en zorgvuldig aan de plakband-rol kunnen peuteren.

En weet ik dat ik door dat te doen, vanzelf wel uitvindt wat ik precies wil. En alles wat ik tot dan toe aan Leuks en Zinvols gedaan heb, is pure winst. Omdat het zijn Waarde al heeft geleverd door het Plezier, de Energie en de Vrijheid die het me instantly brachten.

“Gewoon Klein beginnen en Vrolijk Doorgaan”, was de conclusie toen onze wegen weer scheidden. En de zon scheen nog lang en gelukkig.

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Droom en werk, Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Ontmoetingen, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De rol plakband en het beginnetje: over jezelf Vrij maken

  1. Uitwisseling van ervaringen vindt vooralsnog voornamelijk hier plaats, alwaar welkom: https://www.facebook.com/bruno.vandenelshout/posts/10155514872660261:0

Geef een reactie

