Kiezen wat je kiezen kan

“Als je eenmaal door bent, is het heerlijk.”

Ik werd vanochtend vroeg wakker, en ontevreden. Zoiets duid ik tegenwoordig meestal als een vooralsnog vermomd Inzicht dat aanstaande is. Ik puzzelde er even op hoe dat inzicht te onthalen en koos ervoor dat aan het strand te doen. In alle Rust en Ruimte.

Terwijl de zon nog laag aan de hemel stond en lange schaduwen wierp, fietste ik op de vloedlijn aan. Bestemming: daar waar we op 21 juni een etmaal lang de horizon beleefden. De landingsbaan die we toen vormgaven. Eigenhandig onvergetelijk: een sfeer en energie die ik sindsdien als steeds belangrijker en krachtiger ervaar.

Na wat afleidende gedachten, zoomde ik in op het thema Kiezen en de waarde daarvan. Op de energie die vrijkomt bij het maken van een keuze. Energie die vaak juist wordt toegedicht aan omstandigheden. Werkdruk in negatieve zin bijvoorbeeld, of in plezierige zin: het uitzicht op besneeuwde Alpentoppen vanaf een bloemrijke zomerweide buiten zicht- en geluidsbereik van de mierenactiviteit in het dal.

Kiezen dus, als bron van energie. De Nieuwe Duidelijkheid punt NL. Om overvloed vrij te maken, en heerlijkheid te ervaren.

Dat bedenkende zag ik een paar collega-Vroege Vogels zich in de verte ontkleden voor een verfrissend begin van de dag. Het maakte me enigszins jaloers dat zij daar blijkbaar zo doelbewust voor hadden gekozen. Waarna het me begon te dagen dat ik die keuze zelf ook kon maken. Wetende dat het bij de eerste stapjes fris zou zijn, desgewenst ontmoedigend, maar uiteindelijk heerlijk. En dat was het ook.

Verse energie. Home-made.NH.boek29

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Handreikingen, Me myself and I en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

