Zinvolle voornemens voor 2016

NEWHORIZONS_Spread_78_79

Nu 2016 voor de deur staat, kijk ik daar graag naar vooruit om daarna de balans op te maken qua 2015.

Met drie Grote Vragen reis ik het nieuwe jaar tegemoet. Dit zijn ze, en waarom ze voor mij belangrijk zijn. Doe er graag je voordeel mee, en/of vertel me wat jij al over ze hebt uitgevonden.

Hoe deel ik overvloed met behoud van overvloed?

Overvloed is leuk. Van alles genoeg hebben, wie wil dat nou niet? Het mooie is dat ik sowieso geloof in Overvloed, dat heb ik op dit blog al veelvuldig gemeld. Dat er van alles altijd en overal genoeg is voor iedereen. En omdat ik dat geloof, zie ik dat ook om me heen.

Maar er zijn ook plekken en gelegenheden waar ik de Overvloed niet zie. Waar Overvloed ófwel wordt ontkend – waardoor het niet beschikbaar is – of: wordt gestold, verbrand of toegeëigend. Of niet gevierd. Dit alles geheel in lijn met de onderliggende logica van ons religieus-economisch denken, die bij waarde toekent aan schaarste, en daarmee precies diezelfde schaarste met toenemende effectiviteit en efficiëntie in de hand werkt. Ten gunste van weinigen en ten koste van velen.

Overvloed vrijmaken, laten stromen en vieren. Visverheffen, vrij naar Marcus 6, vers 39 -44.

Hoe zorg ik voor een liefdevolle context voor wat ik kom of kan brengen?

Ik voel me graag welkom. Met mijn verhalen, eigenaardigheden, ervaringen en vaardigheden. En met wat ik nog niet zo goed weet en kan.

Bij veel gelegenheden voel ik me op een hele andere manier welkom. Voorwaardelijk. Op voorwaarde dat ik ergens iets kom kopen. Of me gedraag zoals ‘normale’ mensen dat zouden doen. Of dat ik wel een verhaal mag vertellen, maar geen vragen mag stellen en al helemaal geen kritische. Of als ik geparkeerd wordt als naïeveling, idealist, wijsneus, zeurpiet, luchtfietser. Of als er geen wezenlijke uitwisseling plaatsvindt. En als er negatief over kinderen gesproken wordt, vooral wanneer die kinderen er zelf bij zijn. Of wanneer waarheden verkondigd worden die ik als leugens beschouw (ook al weet ik dat ik die meer recht doe door ze suboptimale interpretaties te noemen).

Zucht.

En dus wil ik kiezen waar en wanneer ik me meld. Zodat ik dankzij die keuze onvoorwaardelijk en met onverdeelde aandacht aanwezig kan zijn. Daar, of júist ergens anders.

Hoe zorg ik dat ontwikkelingen in de wereld die mijn aandacht vragen, bijdragen aan een helder zicht op mijn levensreis?

En dan bedoel ik met ‘ontwikkelingen in de wereld’ in potentie eigenlijk zo’n beetje alles. Van thuis tot in de hele verte. Maar de uitdaging is het grootst bij negatieve ontwikkelingen zoals natuurgeweld, oorlog en zaken die met doodgaan, verdriet en boosheid te maken hebben.Hoe zorg ik ervoor dat die mij niet ontmoedigen, maar me juist helpen om datgene wat ik geloof nader te finetunen en te ervaren als Wenselijke Werkelijkheid?

Zulk soort vragen… Mocht je het leuk vinden er al vóór het einde van dit jaar meer over te weten, kom dan op zondag 20 december graag naar mijn vertelling ‘Voorbij de Waan’. Om 11h30 in de Kloosterkerk aan het Lange Voorhout in Den Haag, waar gelijktijdig ook vier grote horizons tentoongesteld worden.

NH.boek81

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Droom en werk, Handreikingen, Hersenspinsels, Nieuws, Plannen 2016, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zinvolle voornemens voor 2016

  1. Pingback: De Zin van Helderheidsvinding | Ready2Amaze!

Geef een reactie

