De Zin van Helderheidsvinding

PHOTOLOGIX_Helderheidsvinding

Foto: Ierland – september 2006

Tijdens de voorbije adventsperiode werkte ik samen met reisgenoten Wendy en Lie aan de vormgeving van een serie van zes bijzondere bijeenkomsten, met als thema Helderheidsvinding. Waarom het mij bijzonder waardevol aanschijnt me/je/zich daar in te verdiepen, lees je hieronder:

Eén van de vragen waarmee ik op 2016 aanreis, is hoe ik mij zinvol kan verhouden tot wat er in de wereld gebeurt. Dat zijn kleine dingen in huiselijke sfeer, maar ook grote dossiers op het wereldtoneel. Deze blogpost gaat over de laatste. Over de vele crises en verziekte sferen waarvan journaal en kranten je dagelijks op de hoogte houden. En over de enorme beloften en risico’s die samenhangen met het voortschrijden van de techniek.

De eerste vaardigheid die ik to this end wil aanscherpen, is Helderheidsvinding: nieuwsberichten toenemend bewust tot me nemen, met de bedoeling signaal en ruis steeds nauwkeuriger van elkaar scheiden. En het resterende signaal uitpluizen zodat duidelijk wordt welke feiten, meningen, belangen en emoties er op een nieuwsbericht meeliften.

Welke onderliggende boodschap wordt dan onomstotelijk helder?

Hoe dat praktisch in zijn werk gaat en wat je daaraan zelf kan bijdragen, lees je desgewenst in de aankondiging op de nieuwe website van De Reis die we maken.

Wees welkom!

En als je dacht dat je kon geloven wat er in de krant staat, bekijk dan deze recente uitzending van VPRO’s Zeven Werelden, over media.

VPRO_Zevenwerelden

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in De Reis die we maken, Handreikingen, Helderheidsvinding, Human scale, Nieuws, Plannen 2016, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Zin van Helderheidsvinding

  1. Pingback: Helderheidsvinding: do try this at home! | Ready2Amaze!

Geef een reactie

