Assad vs. Assad, wat zie jij hier gebeuren?

Ik ervaar het als een rare mismatch. Enerzijds: de manier waarop de president van Syrië, Bashar al-Assad, in het westen wordt geprofileerd als massamoordenaar. Anderzijds: de toegankelijkheid waarmee hij zich laat interviewen, de op het oog steekhoudende analyse van de ontwikkelingen in zijn land, en de terechte manier waarop hij wijst op de soevereiniteit van zijn land. Hij oogt misschien wat houterig, maar spreekt goed Engels en blijft zelfs bij de meest beschuldigende en brutale vragen vriendelijk en rustig.

Dat levert me een heel onbestemd gevoel op wanneer ik het recente interview van Nieuwsuur bekijk. Ik blijf gepuzzeld achter, en wens daar geen genoegen mee te nemen.

Ik ga op onderzoek uit.

Assad_Nieuwsuur

Eens zien hoe dit specifieke interview zich verhoudt tot die in andere Westerse media… Al gauw stuit ik op een soortgelijk interview op een Turks net, een Franse, Amerikaanse en uiteindelijk Britse. Vooral dankzij die laatste begin ik interessante patronen te ontwaren.

Ik observeer en concludeer: De antwoorden van Assad zijn in elk interview steeds dezelfde, bijna los van wat hem gevraagd wordt.

Tenzij en totdat… de interviewer zich zorgvuldig heeft voorbereid en doorvraagt waar het spannend wordt. En: waar mogelijk wegblijft van beschuldigingen, want die gebruikt Assad gewoon dankbaar als terugroute naar zijn eigen verhaal.

Ik vind het bijzonder hoe de Britse interviewer juist dankzij een menselijke en persoonlijke aanvliegroute, strevend naar gelijkwaardigheid, veel meer helderheid weet te verschaffen. Niet eens door de antwoorden, maar doordat Assad op z’n stoel gaat schuiven en zijn woorden snel inboeten aan geloofwaardigheid.

En uiteindelijk vraag ik me af hoeveel Assad verschilt van ‘onze’ Westerse leiders die ‘onze’ manier van leven op een grote hoop smijten, en in gevaar dunken. Ik vermoed dat dat verschil veel minder groot is dan ‘we’ wel zouden hopen.

Assad_BBC

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Helderheidsvinding, Nieuws en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

