Dit is een experimentele blogpost over samenwerking

Ik onderzoek in deze organische blogpost hoe ik graag met mensen samen werk. In de toekomst zal ik dit verhaal steeds opschonen, finetunen en verrijken wanneer ik daar aanleiding toe zie.

Laat me graag weten hoe mijn voorstelling van zaken op je toekomt.

PHOTOLOGIX_Noorwegen-5713

REISMOTIEF

Ik kies ervoor om mijn werk en leven vorm te geven als een reis.

Wanneer ik mij bij reizen van anderen wil betrekken, of wanneer anderen zich willen betrekken bij de mijne – dan vind ik het belangrijk dat de wederzijdse vertrekpunten en bestemmingen binnen ons gezamenlijk avontuur zich zinnig tot elkaar verhouden.


HELDERHEID

Ik vind belangrijk om in het vroegst mogelijke stadium van een gezamenlijk avontuur eenduidig helder vorm te geven, op basis van wat aldan bekend is, of behoeft te worden. Daarvan maken voor mij deel uit:

  • Hoe het initiatief in de eerste vorm is ontstaan;
  • Welk collectief doel het avontuur dient;
  • Welk individueel doel het avontuur voor ieder van de reisgenoten dient;
  • Op welke manier gelijkwaardigheid wordt verankerd, met volstrekte respect, erkenning en waardering voor eenieders eigenheid;
  • Hoe we vormgeven aan een liefdevolle context voor ons avontuur.

VRIJHEID, VERANTWOORDELIJKHEID, VERTROUWEN

Ik vind het belangrijk om in vrijheid te kunnen reizen. Die vrijheid betekent voor mij:

  • Het creëren van waarde op basis van betrokkenheid, in plaats van waarde op basis van schaarste;
  • Het verkennen van mogelijkheden vanuit wens en vertrouwen, Rust en Ruimte, in plaats van angst en tekort;
  • Het zorgvuldig eren, vieren en publiekelijk delen van elke bijdrage aan het bereiken van de reisbestemming, inclusief zijstraten.


WAARDE & WAARDERING

Ik vind het belangrijk dat mijn reizen voorzien in hun eigen be-middeling, zodat ik mij er duurzaam en verantwoord bij kan betrekken. De waarde van mijn betrokkenheid wil ik in een vroeg stadium van de reis onderzoeken en markeren, zoals ik daar ook mijn reisgenoten toe uitnodig.

Daarbij zijn verschillende waarderingsvormen denkbaar:

  • Wanneer de waarde van mijn betrokkenheid bij voorbaat inzichtelijk of aannemelijk is, stel ik prijs op een waardering per geïnvesteerde eenheid tijd, energie en middelen. Dit kan een financiële transactie zijn, of een wederzijds waardevolle ruil van middelen;
  • Wanneer ik als reisgenoot mede vorm geef aan een reis en daar een deel van de verantwoordelijkheid in neem, verlang ik een waardering die zich verhoudt tot de gerealiseerde opbrengsten van onze onderneming. Ik wil dan graag omkaderen welke waarde zich voor welke deling leent of lenen (product, productgroep, bedrijf of anderszins), welke eenheid hiervoor de basis vormt (kosten, omzet, winst), de hoogte van de deling (%, €, aandelen, of eenheden product), en de timing daarvan;
  • Ik voel mij vrij om voor beide waarderingsvormen te bedanken wanneer dat mij passend dunkt.
Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Droom en werk, Handreikingen, Hersenspinsels, Human scale, Me myself and I, Moois uit 2016, Nieuws, Plannen 2016, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dit is een experimentele blogpost over samenwerking

  1. Dank Bruno,

    voor deze heel heldere opsomming.

    Het werkt bijna als een afvinklijst zoals ik ook wil en nog meer wil werken.

    Jouw taal laat me dieper in de mijne duiken. Dat waardeer ik zeer.

    Ik weet zeker dat we elkaar in het komende jaar weer op die prachtige basis zullen ontmoeten. alwaar ik naar uitkijk!

    Liefs,

    Anook

Geef een reactie

