Helderheidsvinding: do try this at home!

DRDWM_Winteravonden_Helderheidsvinding

Winteravond #4 – we spreken over verschillende types drogredenen

In de aanloop naar 2016 kondigde ik aan dat we in De Reis die we maken een serie Winteravonden gingen organiseren met als bedoeling Helderheidsvinding te beoefenen. Ik vertelde wat ik daar zelf op dat moment onder verstond, en wat ik hoopte dat we zouden gaan beleven. Sindsdien zijn er twee maanden verstreken. Hebben we zes m/v sterk een opeenvolging van zes vrijdagavonden aandachtig samen gereisd en volop moois en waardevols verzameld om op terug te kijken en te delen.

Ik concludeer met gemak dat de Winteravonden mijn stoutste verwachtingen hebben overtroffen. Ben verrast door de diepgang die we in korte tijd hebben weten te bereiken. Realiseer me nog meer dan bij aanvang hoe belangrijk Helderheidsvinding is en ben blij en dankbaar dat we dit thema een naam hebben weten te geven. Helderheidsvinding is here to stay.

Denkgereedschap
Op aanreiken van alchemiste Lie van Schelven maakten we ons iedere avond nieuw Denkgereedschap eigen. Instrumenten om krantenartikelen stapsgewijs mee te doorgronden en van allerlei verschillende ruizen te ontdoen. Het doel van iedere avond was om consensus te bereiken over de essentie van wat we hadden gelezen. Voorbij gevoel, emoties en meningen. Waarbij we elke avond dieper leerden kijken om, na vaststelling van de heldere essentie van wat we lazen, uiteindelijk ook onszelf te bevragen. Op hoe ons te verhouden tot de essentie die we destilleerden. Ons afvragend: “Wetend wat ik nu weet, wat staat mij dan te doen?”. En onszelf uiteindelijk ook bewust wordend van de verschillende gekleurdheden waarmee we informatie tot ons nemen.

Spannend
At times heb ik Helderheidsvinding als bevrijdend ervaren. Omdat er achter een eerste indruk steeds zoveel meer te leren valt, zoveel meer waarde te ontdekken, zoveel inzichten op te doen. En tegelijk ook: confronterend. Om te zien hoezeer ik gewend ben informatie voor waar aan te nemen, of als onbelangrijk weg te parkeren. En ook hoeveel helderheid ik in mijn eigen communicatie nog mis, ook al meende ik het aardig onder de knie te hebben. Maar de ruimte voor verbetering, me daarvan bewust te worden – dat is dan alsnog weer intens waardevol.

Hoe verder
Met veel plezier neem ik de nieuwe verworvenheden mee in mijn rugzak. Benieuwd nog hoe ik Helderheidsvinding een plekje kan geven in mijn dagelijkse routine. Benieuwd ook welk vervolg we in De Reis die we maken zullen geven aan de Winteravonden. Hoe we voortreizen met Helderheidsvinding. Welk thema zich daaraan voorbij weer aandient, en hoe we daarin weer kunnen verweven wat we tijdens de Winteravonden nog weer eens extra hebben geleerd over Samen Reizend Leren.

Woord van dank
Met deze blogpost wil ik graag Lie bedanken voor het aandachtig vormgeven van deze Leerreis en voor de Liefdevolle Context waarin we avond na avond reisden. Wendy: dank voor de verzorging alle voorzieningen en het mee voorbereiden van deze avonden. Sarah, Tomas en Jerry voor de vroege herkenning van de waarde van onze avonden. Arthur voor de gastvrijheid buiten openingstijden van de boekwinkel, een heerlijke setting in de donkere dagen. En ik bedank mezelf voor de tijd en aandacht die ik heb vrijgemaakt om kennis te maken met nieuwe vaardigheden die ik bij elk gebruik als steeds waardevoller ervaar.

Well done, us. Welkom lente 🙂

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in De Reis die we maken, Gedachtekronkels, Handreikingen, Helderheidsvinding, Moois uit 2016, Nieuws en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

