Rust & Ruimte op Schier M.O.

Drie dagen op een eiland, in de week voor Pasen 2016.

Werktitel: ‘Ik ben elders’

Een korte impressie:

Dag I
In Lauwersoog nam ik de boot van 14h30 naar Schiermonnikoog. Na een voorspoedige overtocht liep ik vanaf de aankomststeiger naar mijn slaapplek: een huisje met vier bedden op een boerenerf in de uiterste noordoosthoek van de polder. Ik meldde me present en kreeg tekst, uitleg, bedden- en keukengoed. Ik maakte ruimte in mijn tas voor boodschappen en liep naar het dorp. De supermarkt, die ik eerst nog moest lokaliseren, bereikte ik nog juist voor sluitingstijd. Helaas: de linzen waren uitverkocht. Spliterwten waren er nog wel. Ook kocht ik een ui, bleekselderij, een bos wortelen, een spitskool, prei, een potje sambal, een doosje grof zeezout, een pakje roomboter en drie pakken knäckebröd met sesam. Het paste allemaal net in mijn tas en jaszakken.

Ik liep terug naar ‘huis’, pakte de grootste voorradige pan, waarin ik erwtensoep kookte. Terwijl die opstond, maakte ik mijn bed op. Daarna at ik twee borden soep en een aantal knäckebröds, belde even met Sanne, waarna het me bedtijd leek.

Dag II
De volgende ochtend werd ik wakker, nam een douche en daarna twee borden erwtensoep. Ik haalde de klok van de muur en legde m omgekeerd op tafel. Mijn telefoon had ik al ergens in een hoekje gelegd. Die liet ik daar liggen. Daarna maakte ik een lange wandeling.

PHOTOLOGIX_Schiermonnikoog-0073

Bij terugkomst warmde ik het equivalent van twee borden erwtensoep op. Daarna deed ik een middagdutje om vervolgens nog een lange wandeling te maken. Met fototoestel, die had ik des ochtends thuis gelaten. Toen het langzaamaan wat donker begon te worden, leek het me tijd om naar huis te gaan. Ik at twee borden erwtensoep, en dook daarna tevreden mijn bed in.

Dag III
De volgende ochtend ontbeet ik met de laatste erwtensoep. De wortelen die waren overgebleven, net als de bleekselderij, stak ik bij in mijn tas. Na enig stofzuigen, vertrok ik op nog eens een lange wandeling. Om uiteindelijk halverwege de middag weer op de boot te stappen en voort te reizen in het leven van alledag.

Wat een heerlijkheid, zo even voorbij de tijd te reizen, met alleen het geluid van vogels en golven om je heen. En de wind, en de regen die melodieus in vennetjes op de waterspiegel neerklinkt. Dan weer de geur van waddenklei, dan weer zilte zeelucht. Of broeierige mestaroma’s, vanuit de polder meegereisd op de wind.

Omlopen, verdwalen, natte voeten, Stilte! En schreeuwende fazanten, in de struiken. Lepelaars, ganzen in alle soorten en maten, in de lucht en tussen het gras, eenden, kieviten, meeuwen, strandlopers, eksters, scholeksters, duindoorn, berkenbosjes. Dansende spreeuwenzwermen, heel in de verte. Konijnen, hazen, schelpen, riet. Een zebra? Zou er niet misstaan. Kleuren die bij de eerste kennismaking allemaal grijs-grauw lijken. Daarin gaandeweg alles tussen explosief rood (modder) en fluorescerend groen (mos) te herkennen.

En te midden van dat alles voortdurend voortstappen om af en toe juist stil te staan.

Eigenhandig Onvergetelijk – Whatever the weather.

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws, reisverslag, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rust & Ruimte op Schier M.O.

  1. En hier lees je inmiddels welke ideeën tijdens mijn verblijf zoal aanklopten: https://ready2amaze.wordpress.com/2016/04/06/me-toegevallen-ideeen/

Geef een reactie

