Uitdagingen bij Initiatief-Nemen

Vandaag en gisteren woonde ik dag 1 & 2 bij van de New Europe City Makers Summit: een internationale bijeenkomst over grassroot initiatives. Dat zijn initiatieven, bewegingen, die door mensen zélf worden georganiseerd, uit eigen beweging. Niet in de eerste plaats om geld mee te verdienen, maar om de wereld, stad of buurt beter en mooier mee te maken. 

Dat levert festivals op, deelinitiatieven, kunstprojecten, experimenten met woonruimtes, werkruimtes, voedsel, energie, afval, zorg, innovaties, you name it. Vaak breed toegankelijke gelegenheden waar veel mensen vrolijk van worden, en die voorzien in menselijke behoeftes waar bedrijven en overheden niet meer of nog niet in voorzien. Dat dus. Dan maar Zelf Doen en Samen Laten Groeien.

Klinkt goed, is het niet?

Toch zijn er wel een paar uitdagingen die vandaag nadrukkelijk mijn aandacht vroegen:

Vertrouwen: Het is voor grassroot initiatieven vaak lastig om aansluiting te vinden bij overheden, en bedrijven, omdat ze verschillende talen spreken. Zelfs als ze overlappende doelen hebben, dan nog is het lastig een vertrouwensbasis op te bouwen.

LekkerNassuh

TIP: Lekker Nassuh (Den Haag) = iedere week lokale groenten afhalen

Bedrijven en overheden lijken snel geneigd grassroot movements af te serveren als irrelevant, ongeorganiseerd, saboteurs, profiteurs of Gedoe. Andersom worden bedrijven vaak gezien als geldwolven, overheden als regeltijgers die elk initiatief om zeep analyseren, toelaten zolang ze zelf geen beter idee bedacht hebben, of juist met de eer strijken zonder zelf bij te dragen. Grassroots kijken vooral naar wat ze realiseren door te doen wat ze doen en daar hun weg in te vinden, bedrijven en overheden willen concrete doelen zien die behaald worden, en liefst overtroffen. Zodat er goede sier mee gemaakt kan worden, die weer voorziet in het realiseren van andere meetbare targets.

En dan gaat het snel mis. Wat zonde is.

Ik vraag me af: wat kan ik eraan bijdragen om grassroots, bedrijven en overheden maximaal in de gelegenheid te stellen elkaar in vertrouwen te benaderen?

Tijd, Ruimte, Geld, Energie, Aandacht: Een goed idee is een mooi begin. Maar als je iets wilt doen voor en met een gemeenschap, dan is het wel fijn als een grassroot initiatief enige tractie krijgt. Mensen die meedoen met nieuw gaafs. Die spullen met elkaar gaan delen, elkaar ontmoeten, samenwerken, iets nieuws mogelijk maken.

Designkwartier

Initiatiefnemers van Designkwartier, 27-29 mei in Den Haag *

Maar veel potentiële meebewegers kijken liever de kat uit de boom: “Eerst even wachten tot iets een bewezen succes is, dan gaan we daarna wel meedoen.” Tot die tijd hebben veel mensen het simpelweg te druk met andere dingen. Lopende verplichtingen, gewoontes, afspraken en veel “zo doen wij dat nou eenmaal”. Het meedoen aan de ratrace die uiteindelijk onherroepelijk tot uitputting leidt. Van mensen zelf, van elkaar en van de aarde. Maar goed: je kan het maar druk hebben. Dat gaat dat altijd voor.

Dat zorgt dat het uitnodigen tot ontmoeting tussen mensen een intensieve aangelegenheid is. Waardevol, maar intensief .

Ik vraag me af: hoe kan ik eraan bijdragen dat mensen elkaar gemakkelijker vinden, en minder gehinderd worden door een ervaren gebrek aan tijd, ruimte, geld, energie, aandacht. Minder excuses nodig hebben om zich zinvol tot elkaar te verhouden?

Waardering: Succes wordt in de Westerse wereld collectief-dominant gezien als de gematerialiseerde mogelijkheid om aan dat wat je doet zoveel mogelijk te verdienen.

Zeg je die definitie van succesvol vaarwel – wat veel initiatiefnemers doen – dan wordt het ook lastig voor mensen om uit te drukken hoeveel waarde ze aan je werk hechten. Figuurlijk, maar ook letterlijk. Want als wat je doet priceless is, wat is je werk dan waard? Hoe bepaal je wat je nodig hebt om te doen wat je te doen staat? En hoe vraag je daar om, als het erop aankomt?

Want de duurzaamheid van elk initiatief draait op de vitaliteit van de mensen die het samen vormgeven.

Ik vraag me af: hoe kan ik eraan bijdragen dat grassroot-initiatiefnemers de waardering krijgen die ze voor hun werk verdienen?

… en dan schieten er zo typend al heel wat ideeën en mogelijkheden te binnen. Leuk om komende maandag over verder te denken met wie dan eventueel meewandelt met mijn grassroot initiatief om Tijd te Maken.

Je leest er meer over op de webpagina van Tijd Maak je Maandag.

Sowieso benieuwd welke bespiegelingen mijn vragen bij jou, lezer, teweeg brengen. Meld het me graag.

* Foto: Johan Nieuwenhuize
Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Handreikingen, Hersenspinsels, Moois uit 2016, Nieuws, Ontmoetingen, Plannen 2016 en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s