Een jaar lang naar Groningen op en neer

PHOTOLOGIX_GroepsretourtjeGn

Het is mooi geweest. Tussen 15 juni 2015 en 16 juni 2016 reisde ik een jaar lang iedere donderdag (officieel: bijna iedere donderdag) met iemand naar Groningen en terug (red: vanuit Den Haag). Het eerste half jaar met vrije inschrijving, het tweede halfjaar had ik zelf mensen uitgenodigd.

Nu afgelopen donderdag volgde het Groepsretourtje Groningen, als slotakkoord, met dit nummer van K’s Choice als theme song. Met z’n 8-en op en neder, zoals je op de foto hierboven zelf kunt natellen. Het was een heerlijke dag, waarop de Rode Draad van alle eerdere Retourtjes me op een presenteerblaadje werd aangereikt. Toen iemand voorstelde dat ik iedereen aan elkaar zou voorstellen op basis van wat me was bijgebleven van de gesprekken die ik met iedereen tijdens de individuele retourtjes had gevoerd.

Aan veel van het besprokene bleek Vertrouwen te onderliggen. Vertrouwen dat alles goed komt, zo het dat niet al is. En waar je dat vertrouwen aan kunt ontlenen. Ik doe dat door steeds te proberen af te stemmen op wat ik meen dat mij te doen staat. Omdat als ik dat doe, ik geloof dat ik wordt voorzien in alles wat ervoor nodig is om dat te doen. De laatste tijd experimenteer ik zelfs met het idee dat überhaupt in alles voorzien wordt dat ik werkelijk nodig heb – tout court. En als ik iets dan wel wil maar niet krijg, dan had ik het blijkbaar niet nodig. En andersom, voor minder plezierige dingen op mijn pad.

En op die basis van Vertrouwen dan drie veelvoorkomende thema’s. Als je dit blog of mijn nieuwsbrieven volgt, zul je ze vast herkennen.

  • Waarde. Wat heeft waarde, hoe zorg je ervoor dat die waarde gezien wordt, hoe zorg je voor waarde, wat geef je waarde en hoe doe je dat, hoe sta je voor de waarde die je iets toedicht?
  • Organiseren. In de brede zin des woords. Contra-entropisch. Hoe organiseer je jezelf en je leven? Als in: hoe breng je alles met elkaar in zinvolle samenhang? Hoe zorg je dat iets wat je wilt doen gebeuren of ontstaan, daadwerkelijk gebeurt of ontstaat. Ook als dat iets onwaarschijnlijks is. Of iets wat op het eerste gezicht volstrekt nutteloos lijkt. Of als er nog niets van een begin zichtbaar is.
  • Uitnodigen. Hoe nodig je anderen uit zichzelf te betrekken bij hetgeen je wilt organiseren. Zodat ze zich tegelijkertijd vrij voelen zich aan een gedeeld doel te verbinden, of dat juist niet te doen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat alles perfect in de vingers heb. Maar wel dat ik er graag op ontdek en onderzoek. Finetune en dan toch af en toe mijn neus stoot.

En doe wat ik meen dat mij te doen staat. ~ Alles sal reg kom als elkeen sy plig doen ~ 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Foto’s: enkele van mijn Reisgenoten doorheen 2016 van wie ik *niet* vergat
om tijdens onze reis een foto te maken

~~~~

Nawoord:

 

Nog steeds reis ik regelmatig per trein en houd ik me aanbevolen om dat samen te doen. Check mijn Facebook-pagina om te weten wanneer ik weer ns op pad ga.

En wees welkom om eens mee te wandelen tijdens Tijd maak je maandag. Ik begin iedere week met een strandwandeling, met de bedoeling doelbewust Tijd te Maken voor dingen die ik belangrijk vind.

 

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

