Op reis met een vraag

Leonora_Bakker_Cleared_to_Land
Foto: Leonora Bakker, 24-uurs horizonobservatie ‘Cleared to land’, 21.06.2014

Een groot deel van 2015 en het begin van 2016 pleegde ik samen met alchemiste Lie van Schelven en cultuurstratege Wendy van Buul uitgebreid onderzoek naar Levenskunst volgens het Wordingsprincipe. We noemden dit onderzoek ‘De Reis die we maken’, een reis die ik tot op de dag van vandaag als bijzonder dierbaar en leerzaam ervaren. En ook sinds wij elkaar uitzwaaiden om ons weer aan ieder onze eigen wederzijdse reizen te wijden, pluk ik nog altijd dankbaar de vruchten van vele inzichten die we gaandeweg verwierven, rangschikten en onder woorden brachten.

Dat zijn er veel. Te veel, en too precious ook, om zomaar in het wilde weg op te sommen en de wereld in te slingeren. Maar des te waardevoller om ze een relevante toepassing te geven aan al hetgeen ik vormgeef en onderneem.

Zoals aan de reis naar Berlijn die ik in november vorig jaar met Bonte Stoeters Willemijn Phielix en Renée Rooijmans organiseerde, en hoe we die voorbereidden en tot afronding brachten. En nu weer in aanloop naar de komende 24-uurs horizonobservatie ‘Zwaaien naar de zomer’ die ik met collega-kunstenaar Mario van Megen aan het vormgeven ben.

Reisvraag
Eén van de vele lessen die De Reis die we maken me heeft geleerd – voor de volledigheid: er zijn er ook die ik nog niet geleerd heb – is om steeds een vraag centraal te stellen wanneer ik iets wil leren of beleven. Met ‘Wat staat mij dan te doen?’ als Leitmotiv en per specifiek initiatief een aparte, concrete vraag die zich verhoudt tot hetgeen er te ondernemen valt en waarom je energie zou willen investeren om überhaupt in beweging te komen als je dat evengoed niet zo kunnen doen.

Zo leverde de reis naar Berlijn voor vertrek drie vragen op (die je hier desgewenst kunt nalezen), die we aan iedereen vroegen zichzelf als voorbereiding te stellen. Nu in het geval van de horizonobservatie voorzie ik er twee, die ik voor het gemak ook direct zal beantwoorden.

Wat wil ik aan de komende 24-uurs horizonobservatie graag beleven? Overgave. Ik wil graag de vruchten plukken van de zorgvuldige voorbereiding, afstemming, synchronisatie en wat daaruit als vanzelf ontstaat. Ik wil genieten van de Rust en Ruimte die we daarmee gecreëerd hebben en koesteren, die ons in staat stellen om voorbij de waan van de dag kunnen reizen. Aan elk gevoel van tekort, niet-voldoen & the alikes voorbij. Ieder voor zichzelf en samen met z’n allen – voor onszelf en voor de wereld.

Wat wil ik aan de komende 24-uurs horizonobservatie graag bijdragen? Ik wil graag alle ervaringen, inzichten en belevenissen samenbrengen die me tot hier en nu brachten en ze beschikbaar stellen voor onze expeditie. Zo onvoorwaardelijk als me dat gegeven is. En met alle voorbereiding, aanwezigheid en afronding die me dat vraagt. Waarvan ik deze blogpost als integraal onderdeel beschouw.

Dus dan weet je ook direct waarom ik de komende weken misschien niet uitgepraat raak over de bijzonderheid van de horizonobservatie. Ik probeer je daar niet van te overtuigen – slechts te delen van de rijkdom die het doen-wat-me-te-doen-staat me oplevert.

Zoals de uitnodiging aan jou, Lezer, om een volgende keer dat je zelf iets nieuws te beleven staat, om dan te onderzoeken met welke Reisvragen jij richting geeft aan je avontuur. En die te delen, waardoor je met meer gemak mensen kunt betrekken bij wat jij belangrijk en waardevol vindt. Mensen voor wie datzelfde initiatief van waarde kan zijn. En jouw initiatief voor hen.

Or: Bon voyage!

~~

There is nothing like returning to a place that remains unchanged to find the ways in which you yourself have altered – Nelson Mandela

 

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Gedachtekronkels, Handreikingen, Horizonexpedities, Moois uit 2016, Nieuws, rust en ruimte, Synchroniciteit. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

