Eigen Feestje Eerst

new-horizon-4085-19-06-2012-05h00

NEW HORIZON #4085, 19.06.2012 – 05h00

Gisteren was ik dus hier in Duitsland even flink aan het balen. Sindsdien heb ik me gelukkig aardig herpakt, om niet te zeggen dat alles vandaag 180 graden anders lijkt. Blij en dankbaar met die plezierige wending, besef ik tegelijk dat dit me vaker gebeurd is. En dat er ook wel wat te zeggen is over hoe ik dan een zinvolle uitweg vind.

In de eerste plaats is dat door te besluiten dat ik ergens mijn eigen feestje van ga maken. Dat alles wat ik doe een gelegenheid is om nieuwe vriendschappen te sluiten en nieuwe ontdekkingen te doen – ook al ziet het er soms anders uit. En dat de ontknoping dan vaak nog uit onverwachte hoek, of op een onverwacht moment komt. En er steeds weer anders uitziet.

Eerdere ervaringen
Zo herinner ik me TEDxLeiden – november 2014, thema: Abundance/Overvloed – waar me laat op de avond voorafgaand aan het event te verstaan werd gegeven dat mijn verhaal niet voldeed. En dat als ik het niet zou aanpassen, dat ik dan niet zou mogen spreken. Donkere wolken natuurlijk eerst op het moment zelf. En dan: opklaren, helderheidsvinding. Terug ruimte maken. Op zoek naar de mogelijkheid die zich in vermomde versie toont.

In het geval van TEDxLeiden: mijn hele verhaal loslaten, om te vertellen wat er dán zou komen. Het verhaal dat van nature op dat moment en op die plek blijkbaar verteld behoefde te worden. Los van mijn oordeel en los van dat van de organisatie. En dus kwam ik op de dag zelf aan met het idee dat ik er mijn feestje van ging maken. Niet van TEDx, maar wel van mijn ervaring daar. Waarbij die mindset er ongetwijfeld toe bijdroeg dat een van de collega-sprekers ter plekke besloot een grote horizon aan te schaffen toen ik hem over het NEW HORIZONS vertelde. Nog voor ik dat on stage deed. Heerlijk toch?

(Het verhaal dat ik tijdens TEDx vertelde kun je hier herbekijken. Wees je ervan bewust dat, tot mijn spijt, het belangrijkste deel in de montage is weggeknipt. Ik begon mijn verhaal met het delen van mijn geloof dat overvloed als een pad is dat je kunt kiezen te bewandelen. En dat als je dat maar lang en bewust genoeg is, dat niets of niemand je er nog van kan weerhouden die overvloed te ervaren, en te delen.)

Ander voorbeeld, langer geleden. Toen ik net het boek(je) Crossroad Europe had gemaakt, en bij boekhandel Selexys in de Passage een verkoper vroeg of zij het daar wilde verkopen. ‘Nee’, luidde het antwoord na enig bladeren, ‘het past niet in onze rubrieken en als het daar niet in past, dan kunnen we het niet verkopen.’ Dat moment staat me nog helder voor de geest. Ik neem, en nam, het de verkoper niet kwalijk, maar besliste wel dat mijn enige sluitende oplossing voor dat probleem zou zijn: dat ik zelf een eigen rubriek moest worden. Of dat inmiddels gelukt is, up to you. Maar je zult geloven dat het me als muziek in de oren klonk toen Wim Pijbes me vertelde dat ze het Rijksmuseum eigenlijk ook niet wisten wat ze met NEW HORIZONS aan moesten. Maar dan wel pas nádat hij twee exemplaren van het boek had aangeschaft. Bij een collega-Wim trouwens, namelijk Wim van Sinderen die een paar dagen na bovenstaande TEDx de tentoonstelling bij Panorama Mesdag opende.

Allemaal mooie cirkels en rondgangen.

Hier & Nu
Nu hier in Duitsland heeft het me goed gedaan om de tijd te nemen voor mijn ongenoegen. Zittend in de vensterbank van een café, kijkend hoe mensen voorbijliepen, flarden van gesprekken volgend. Mensen bekijkend. Me afvragend waar ik dit keer (in hemelsnaam 😉 de opening zou vinden.

Zo zittend zag ik de zon een kort moment tussen de wolken en regenbuien doorschijnen en realiseerde me toen: Eigen Feestje Eerst. Ik ben op reis, dat vind ik ook alweer doorgaans heel leuk en daar is heel weinig voor nodig. En wat praktisch nodig is, daar is in voorzien en met de beste bedoelingen. Waarbij nu opgeteld: ik had ook alweer al een plek in de stad gevonden met vriendelijke onbekenden, namelijk in het restaurantje aan de overkant. De horizons hangen goed, ze zijn alleen nog niet gezien. Maar ze zullen gezien worden, en hun weg vinden. Ook hier. Whatever the weather.

En hoe het verder ging
Bij het restaurantje at ik een eenvoudig broodje met salade, waarvan behalve de vaste bestanddelen ook/zelfs de olijfolie me goed smaakte. Ik bleef er de hele middag lang, nam de tijd om wat lange emails te schrijven en, ook hier, te bekijken wat zich allemaal in de ruimte afspeelde. En of er iets in te ontwaren was, dat het verschillend maakte van andere plekken in de stad. Ik kwam uit bij de liefde als vertrekpunt. De mensen hier waren aan het doen wat ze te doen stond, met de aandacht die daarbij hoort en voor nodig is. Niet de schoorsteen rokend aan het maken of houden, zoals me dat op zoveel andere plekken in de stad op dezelfde middag had geleken. Het was een hele verademing en een heerlijke gelegenheid om terug op te laden.

Om 18u voegde ik me aan de overkant terug bij Apex, terug bij de horizons dus. Ze hadden me inmiddels al een paar keer eerder gezien, de mensen in de bediening. En tijd met de horizons doorgebracht – en met wat ze mensen erover hadden horen zeggen. Wat genoeg verschil maakte met hoe ik in eerste instantie vooral het gevoel kreeg als indringer in hun dagelijkse routine te zijn geland.

En nu op avond #3 ging het al heel anders.
Ik bestelde soep. Een paar mensen die ik de horizons zag zien, bood ik een ansichtkaartensetje aan. Wat leuke gesprekken opleverde en ook bekijkers voor het boek. photologix_bodokirchhof_literaturherbstWat andere mensen weer zagen, waarna een Nederlandssprekende dame passeerde die ik op de eerste dag al even gesproken had. Die ook naar de avondlezing in het Oude Raadhuis zou gaan, waardoor we samen gingen. En ik daar netjes was bijgeschreven op de gastenlijst en een paar van de mensen herkenden van bij de opening, en dat we daarna met de schrijver (Bodo Kirchhof, kersverse winnaar van de Deutscher Buchpreis 2016 op de Frankfurter Buchmesse) nog wat dronken in Apex, dus tussen mijn horizons, en dat ik daarna mee terug kon rijden met een vriend van de directeur van het festival die ook in het huis van die laatste mocht logeren…

En dan vanochtend scheen de zon uitbundig, toonden de bomen zich van hun kleurrijkste kant. Belde ik even met thuis om te vertellen dat alles op z’n pootjes terecht aan het komen was, woonde ik een lezing bij van photologix_oskarnegtschrijver Oskar Negt waarbij ook oud-bondskanselier Gerhard Schröder op het podium aantrad. En nog gaver en bijzonderder: Gerhard Steidl, wereldberoemde doch vrij introverte uitgever van weldra 50 jaar aan Echte Bijzondere Boeken, voorbij de waan van de dag. Met na afloop veel inmiddels bekende gezichten en gemakkelijke gezelligheid zonder haast of belangen.

Nouja, goed, en verder geniet ik dus inmiddels van de tijd die ik hier tot morgen nog heb. Voor another twee lezingen en om morgenochtend naar bekende traditie Tijd te maken.

En om stil te staan bij hoe het niet alleen ditkeer maar ook bij andere gelegenheden blijkbaar gelukt om ergens mijn eigen feestje van te maken. En nog duidelijker te merken hoe bereikbaar dat feestje – altijd – is.

**

Ik hoop dat je deze blogpost met plezier gelezen hebt en nodig je van harte uit er op jouw manier je voordeel mee te doen. En wanneer je dat doet: me te laten weten wat dat jou heeft opgeleverd. Samen leren we meer.

 

photologix_herfst_goettingen

Telefoonfoto ter plaatse

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Handreikingen, Helderheidsvinding, Nieuws, rust en ruimte en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Eigen Feestje Eerst

  1. Adele zegt:

    De nederlandssprekende dame had het geluk om bijzonder inspirerende gesprekken met jou te kunnen voeren, met name toen we samen in de trein terug naar nederland zaten.
    Dank daarvoor, beste Bruno

  2. Dit is trouwens hoe het na afloop van het festival verder ging.

Geef een reactie

