Organiseren voorbij tijd, geld en weersomstandigheden

Klinkt heerlijk, doesn’t it? Maar hoe doe je het in de praktijk? – Door het te doen.

“The only way to make it happen, is to make it happen.”

koen_hogewoning_zwaaien_naar_de_zomerFoto: Koen Hogewoning, 1 oktober 2016: 24-uurs horizonobservatie ‘Zwaaien naar de Zomer’

Een recept bestaat er niet voor, veel is een kwestie van elke keer opnieuw uitvinden. Zoals ik dat inmiddels regelmatig heb gedaan. Bij het zich-laten-ontvouwen van NEW HORIZONS bijvoorbeeld. Tijdens De Reis die we maakten, om Levenkunst volgens het Wordingsprincipe te onderzoeken. Inzichten die zich inmiddels via diverse avonturen (*waarvan enkele voorbeelden onderaan dit verhaal) verrijkten met nieuwe praktijkvoorbeelden. Zoals dat op dit moment ook gebeurt door de manier waarop ik samen met Ruimte voor Helden de Nieuwjaarsspeech 2017 vormgeef, en binnenkort een reis naar Frankrijk en nog veel ander toekomstig moois.

In deze blogpost vertel ik over de patronen die ik inmiddels meen te herkennen in hoe die avonturen allemaal vorm krijgen. Doe er graag je voordeel mee, en meld me graag terug wat je dat-doende zoal meemaakt.

Dit zijn de gemeenschappelijke strevens die ik tot nu toe in mijn gedeelde avonturen heb ontwaard:

  • Ze zijn ontstaan vanuit een onvoorwaardelijke wens om uit te nodigen tot ontmoetingen tussen mensen, ideeën en werelden, met als doel om samen en ieder voor zich nieuwe manieren van samenwerken en -leven te onderzoeken en beoefenen. Dat is geen toeval: aan die Bron dank ik de energie die ik nodig heb om te doen wat mij te doen staat. Omdat dit is, wat mij te doen staat.
  • Ze laten mensen vrij om zich op eigen beweging aan het avontuur te committeren. De uitnodiging daartoe heeft een persoonlijk en feestelijk karakter, met respect en waardering voor zowel de genodigde als het georganiseerde – los van de beslissing om al dan niet deel te nemen. Alleen vanuit die vrijheid kan iemand de verantwoordelijkheid nemen voor werkelijk commitment op de essentie van het te ondernemen avontuur.
  • Ze hebben een herleidbare ontstaansgeschiedenis en motivering, zoals we ook aan deelnemers helderheid vragen over de motieven van waaruit zij een avontuur willen Mee-Maken. De resonantie en dynamiek tussen ons aller beweegredenen is bepalend voor de kwaliteit van ons avontuur.
  • Ze gaan altijd door, whatever the weather, onafhankelijk van het weer (met uitzondering van levensgevaarlijke omstandigheden) en aantallen deelnemers.
  • Ze zijn inherent uniek, in zijn geheel alsook voor iedereen individueel. Want altijd precies op maat voor het moment, voor de samenkomst van beweegreden en voor de omstandigheden.
  • Ze zijn energieneutraal. Maken eenieders Bron vrij en leveren daardoor aan eenieder precies de energie op die ze vragen. Zodat de waardeuitwisseling Vrij en Volmaakt is, en ook de waarde van ieders inbreng gekend is, en geëerd wordt. Ze laten geen tekort achter: noch bij mensen die de onderneming mogelijk maken, noch bij anderen met wie wij al organiserend in aanraking komen, noch voor mensen die ervoor kiezen niet bij te dragen.
  • Ze zorgen voor een onverdeelde aandacht voor wat ons te doen staat, voor de steeds opnieuw op te ruimen ruimte waarbinnen we reizen, en voor een zorgvuldige omgang met hindernissen die we al doende tegenkomen. Dat begint in de vroegste voorbereiding en duurt totaan volstrekte afronding, doorheen alle ontmoetingen die daarvoor nodig zijn. Zodat iedere kleine ontmoeting meebouwt aan de sfeer van de grote ontmoeting. Die van Rust & Ruimte om de essentie van onze reismotieven te verkennen.

En als je dit gelezen heb, dan ben ik benieuwd:

Wat zou jij op deze manier willen organiseren?

en/of

Wat herken je hiervan in de manier waarop jij organiseert?

Laat het me graag weten!

(Je bereikt me bijvoorbeeld via info(a)photologix.nl)

*) Beloofde voorbeelden, met links:

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Handreikingen, Moois uit 2016, NEW HORIZONS, Nieuws, rust en ruimte, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

