Vanwaar & Waartoe ik Reis, Kijk & Luister organiseer

reiskijkenluister_flyer_a

Achterzijde uitnodiging Reis, Kijk en Luister / door Renée Miles.

Ik wens in 2017 dat het werk dat ik doe toenemend zichtbaar en herkenbaar wordt. Zodat ik veel verschillende initiatieven kan ontplooien, en die elkaar in samenhang versterken. Een manier om daaraan te werken, is helder te communiceren over Waarom ik onderneem wat ik onderneem. En waarom ik dat doe op de manier waarop ik dat doe.

In voorbije jaren leerde ik dat Waarom op te delen in twee elementen. Vanwaar en Waartoe. Wat heeft ertoe geleid dat een idee is ontstaan? En: Welk doel dient het. Samen geven ze richting aan de energie die doorheen en rondom de bijeenkomsten in beweging komt.

Ik gebruik de komende edities van Reis, Kijk & Luister om je te laten zien wat daar de Vanwaar en Waartoe van zijn.

Vanwaar / hoe is het idee ontstaan?

  • Ik wil graag uitnodigen tussen zinvolle ontmoetingen tussen mensen, ideeën en werelden. Ik vroeg me af hoe ik die ontmoetingen zo tastbaar mogelijk kan vormgeven.
  • Ik wil in 2017 graag onderzoeken hoe de zinvolle ontmoeting eruit ziet als je die vormgeeft alsof het een kunstproject is. Wat voor mij is: met zoveel mogelijk liefde en zoveel mogelijk vakmanschap.
  • Ik organiseerde al eerder bijeenkomsten onder de titel Reis, Kijk en Luister – maar dan als losse, op zichzelfstaande feestjes. De eerste zelfs al in 2013. Met als nadeel dat er geen flow ontstaat, geen herkenning. Geen dragende infrastructuur: technisch noch in de beleving van (mogelijk) geïnteresseerden. Geen ordering in de uitdijende chaos aan alles wat in het dagelijks leven al aandacht vraagt.
  • Ik vroeg me af waarom de hele tijd nieuwe verhalen willen maken als er al zoveel mooie bestaan die nog lang niet bekend zijn?

Waartoe / in welke wensen voorziet het?

  • Ik wil ooit graag zo goed kunnen interviewen dat ik Zomergasten zou kunnen presenteren;
  • Ik wil laten zien dat kunst niet alleen kunst is als je het aan de muur hangt. En mensen van het idee afbrengen dat mijn volgende project vergelijkbaar is met NEW HORIZONS. Maar wel dat het uit dezelfde bron vrijkomt. Vanuit dezelfde Rust en Ruimte en met dezelfde onvoorwaardelijkheid. Ik wil herkenbaar maken hoe vruchtbaar die combinatie is.
  • Ik zou het zelf fijn vinden als er een dienend podium voor mijn verhalen bestond. Reis, Kijk & Luister helpt me uit te vinden hoe dat podium er idealiter uit komt te zien, zodat ik het in de toekomst instantly zal herkennen als het voor me klaargezet wordt. Of het naar believen zelf kan optuigen waar en wanneer wenselijk.
  • Ik wil mensen (mezelf inbegrepen) uitrusten om verder te kijken dan de waan van de dag. Verder dan tegenstellingen en verder dan stereotypen. Verder dan de grenzen van hun bubbel. Om daarmee te laten zien dat tekortbeleving, polarisatie en escalatie niet nodig zijn. Als je durft, kun je anders kiezen. Maar dat vraagt wel het vermogen en de bereidheid om jezelf steeds af te vragen: Wat als alles anders is dan ik tot nu toe dacht? 

Reisvraag
En zoals je inmiddels van me gewend bent, stel ik mezelf ook een reisvraag:

  • Hoe geef ik, eigenhandig onvergetelijk en whatever the weather, vorm aan een liefdevolle context voor vrije en verantwoordelijke uitwisselingen van ideeën die voorbij gaan aan tegenstellingen en ongemakken – zulks op een manier die voor alle betrokkenen rijkdom vrijmaakt, door de krachtige uitnodiging om de bijeenkomsten niet alleen bij te wonen, maar letterlijk Mee te maken?

Fin, bon. Ik hoop dat bovenstaande bijdraagt aan het idee dat het volstrekt logisch en natuurlijk is dat ik Reis, Kijk en Luister organiseer. Waardoor niets de zichtbaarheid en herkenbaarheid ervan in de weg staat – en het coherent bijdraagt aan alle mooie projecten waaraan ik eerder al werkte.

Wees sowieso welkom! Komende vrijdag 20 januari, volgende week vrijdag 10 februari of bij een van de andere vijf Reis, Kijk & Luister-avonden totaan de zomer.

En als je zelf eens wilt bijdragen – een verhaal of iets anders – laat het me graag weten! Het programma zoals dat er tot nu toe uit ziet, vind je alvast hieronder:

reiskijkenluister_flyer_v

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Helderheidsvinding, Kijkje in de Keuken, Nieuws, Ontmoetingen, Op reis (of: ~ geweest), Plannen 2017, rust en ruimte, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

