Nieuwsgierigheid naar ‘Kiezen voor Rust en Ruimte’

Arie Lengkeek _ Ik heb de tijd
Beeld: Arie Lengkeek

Het is me een eer en genoegen om inmiddels met 14 mensen aan te reizen op de komende 24-uurshorizonobservatie. Samen kiezen voor rust en ruimte, ik ervaar dat als heerlijk en bijzonder.

In de aanreis naar bijeenkomsten die ik organiseer, kijk ik altijd aandachtig naar hoe zo’n bijeenkomst vormkrijgt. Wie zich meldt, wie niet, welke vragen mensen stellen… Ik kijk of de coherentie van de onderneming toeneemt naarmate een bijeenkomst dichterbij komt. En, als dat niet zo is, wat mij dan te doen staat om dat wel te doen gebeuren.

Veel van dat proces bestaat uit aandacht voor de vragen die de uitnodigende beweging oplevert. De volgende nieuwe vragen springen daarbij in het oog:

  • Over de waarde: waarom kost dat € 80?
  • Over de groepsgrootte: waarom met 36 mensen?

(Eerdere veelgestelde, vooral praktische vragen, lees je hier)

Nuwel.

ad 1: Waarde <> investering

Dat kost € 80 omdat die bijdrage ervoor zorgt dat ik de bijeenkomst in alle plezier en vrijheid kan voorbereiden. Dat ik me tijdens de voorbereiding, die ik uitspreid over zo’n 6 weken, niet tegelijk met ander werk bezig hoef te zijn om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Conform een belofte die ik mezelf in 2010 deed: om alleen nog maar te doen wat me te doen staat, en mezelf daarmee in staat te stellen om te doen wat me te doen staat: het daarop bouwen aan een zichzelfbestendigende kringloop van waardecreatie.

Maar laat dat argument weg, en de prijsbepaling kan je heel arbitrair aanschijnen. Duur, berichten sommige geïnteresseerden. En inderdaad, € 80 is niet voor niets, terwijl eerdere edities wel allemaal gratis waren. Dat weggeven ben ik binnen de kaders van de horizonobservatie inmiddels ontgroeid. Het leverde me af en toe best wat frustratie op, zelfs. Die wil ik mezelf en de horizon in de toekomst graag besparen, en het onbezwaard vragen wat iets me waard is, is daar een dankbaar onderdeel van.

Dat gezegd zijnde: voor € 80 kun je ook heel veel andere leuke dingen doen, zoals naar de sauna gaan of naar een pretpark. Of een boek lezen over mindfulness. Of helemaal niks doen, wat ook een soort van rust en ruimte oplevert. En zelf aan de horizon zitten, dat kan je natuurlijk ook altijd doen, en gratis.

Dat is allemaal waar. Als dat je gaat brengen waar je naar op zoek bent, is dat wat je het beste kunt doen.

Maar als je wilt ervaren wat je tijdens een 24-uurs horizonobservatie in groepsverband kunt ervaren, vergelijk de investering dan liever met een onderneming van soortgelijke kwaliteit of intensiteit. Met een serie coachgesprekken (zeg 4 uur x € 50), een retraite (€ 500) of twee weken vakantie (whatever dat kost). Dat laatste is hoe ik de 24 uur aan de horizon zelf doorgaans beleef. Dan is € 80 een koopje.

Waar ik bovendien naar streef, is dat het meemaken van de horizonobservatie in de categorie ‘onbetaalbaar’ valt, wat een investering van € 80 gemakkelijk verantwoordt.

ad2: Groepsgrootte

Staat een groepsgrootte van 36 mensen niet op gespannen voet met de wens om Rust en Ruimte te ervaren?

Misschien wel. En zonder aandachtige begeleiding: waarschijnlijk. Maar mét aandachtige voorbereiding… Dan kun je met meer mensen meer energie laten synchroniseren, en dus meer rust en ruimte creëren. Voor zover dat kwantitatief meetbaar is natuurlijk. Misschien is diepere rust en ruimte een betere omschrijving.

Vergelijk het in ieder geval met in je eentje ergens stil staan, of dan samen met 60.000 mensen in een voetbalstadion. (Of 750 bij een boekpresentatie 😉 Dan is de gezamenlijkheid van een grote groep juist een hele mooie katalysator van een gemeenschappelijke wens.

De uitdaging zit m vooral in de afstemming. De helderheid over het gedeelde doel (in dit geval: het kiezen voor rust en ruimte), en het zorgvuldig weggeleiden van alles wat daar strijdig mee is.

In aanreis op 4 en 5 juni betekent dat: mensen begeleiden in het voorbereiden op de rust en ruimte, zodat ze de kwaliteit daarvan alvast kunnen voorvoelen. En in beeld krijgen welke obstakels ze daarbij ervaren, of verwachten op het strand te gaan ervaren.

Ze op die obstakels voorbereiden, en waar mogelijk toerusten om aan ze voorbij te geraken. Wat daarbij gigantisch helpt, is het formuleren van een Reisvraag. Weten waar je het voor doet. Wat je wilt Mee-maken, wat je wilt leren. Hoe belangrijk rust en ruimte is om dat aandachtig, ontvankelijk en doeltreffend te doen?

Als je dat weet, wil je niets anders dan die Rust en Ruimte dankbaar tot je nemen, en er aan bij te dragen wat je eraan kunt bijdragen. Voor je eigen plezier en voor iedereen met wie je deze bijzondere ervaring deelt.

En tot slot:

Als dit je als muziek in de oren klinkt: wees welkom!

De aankondiging (her-)lees je hier:
http://24uurshorizonobservatie-2017.eventbrite.com

Veel praktische vragen die mensen in aanloop naar voorgaande edities al teruggaven, lees je hier – samen met hun antwoorden:
https://ready2amaze.wordpress.com/2016/09/16/24-uurs-horizonobservatie-faq/

Volgende edities kondig ik steeds aan in de nieuwsbrief Mee op Avontuur:
http://www.newhorizonsahead.nl/avontuur?lang=nl

koen_hogewoning_zwaaien_naar_de_zomerSpannende passage tegen het einde van de vorige 24-uurs horizonobservatie ‘Zwaaien naar de zomer’, 1 oktober 2016 – foto: Koen Hogewoning

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Helderheidsvinding, Horizonexpedities, Nieuws, Op reis (of: ~ geweest), Plannen 2017, rust en ruimte, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

