Wat ik leerde van 24 uur ‘Kiezen voor Rust & Ruimte’

Arie Lengkeek _ Ik heb de tijd
Beeld: Arie Lengkeek, 2016

Heerlijk was het weer, om afgelopen 4 en 5 juni weer 24 uur naar de horizon te kijken. In goed gezelschap en onder gunstig gesternte. Ik kreeg direct zin in de volgende keer, die lijkt te gaan plaatsgrijpen [update: zal plaatsgrijpen] op wo 20 / do 21 september 2017, tijdens de herfstequinox. Mocht je willen onderzoeken of je die observatie wilt meemaken, schrijf je dan graag in voor mijn nieuwsbrief Mee op Avontuur, waar de ik m zal aankondigen zodra ie nader vorm krijgt.

Voor het zover is, deel ik graag mijn oogst van de editie van vorige week. Doe er graag je voordeel mee (en laat me evengraag weten wat jij daarvan weer leert).

fullsizeoutput_f9c

Een paar minuten voor de zonsondergang bij aanvang van de 24 uur. Foto: Martine Meijer.

Wat heb ik meegemaakt met mijn reisvraag?
Die luidde: Hoe geef ik vanuit eigenheid en in afstemming invulling aan dienend en duurzaam leiderschap?

In het oog is me vooral gesprongen het duurzame gedeelte van de vraag. Want één van de dingen die anders was dan eerder, was dat deelnemers ditmaal een bijdrage betaalden om de observatie mee te maken. Voorafgaand en tijdens de horizonobservatie leverde dat geen noemenswaardig plezier op, omdat het weinig veranderde aan de manier waarop en aandacht waarmee ik mensen uitnodigde. Of de horizon observeerde.

Wel maakte het veel uit na afloop. Op het omklapmoment van een steeds groeiende energie in de aanloop en tijdens de observatie, die heel snel lijkt te vervliegen als alles eenmaal goed is afgelopen. Alsof je een tentoongestelde foto’s terug stopt in een doos en dan lege muren achterlaat. Het gevoel van een toevallige passant te zijn geweest, die zo haaks staat op de aandacht waarmee je hebt gewerkt.

Dat sterke contrast, het gevoel van even helemaal alleen op de wereld te zijn en me af te vragen waar al die moeite nou zo voor nodig was… Daarnaast stond nu de opbrengst van ‘verkoop van tickets’. De kwetsbaarheid van het gevoel veranderde daardoor niet. Wel maakte het het ‘herstel’ (zoals je daarvan spreekt bij sporttrainingen) een stuk gemakkelijker. Want de omzet vertegenwoordigde het vreugdevolle fundament onder de onderneming. Niet de onderneming zelf, maar wel dat wat daarvan tastbaar wordt. Deelbaar, investeerbaar, genietbaar, voorwaarts integreerbaar in toekomstig moois.

En Goed Geld, want bewust bijgedragen door alle deelnemers, als afspeigeling van hun vooruitreizend vertrouwen in de waarde van dit avontuur, wat er mede aan bijdroeg dat die waarde ook daadwerkelijk vrijkwam. De heerlijkheid die dit teweeg bracht, had ik van te voren niet voorzien al bemerk ik nu wel dat ik die de voorlaatste keren al wel onbewust begon te missen. In het overgangsgebied tussen het autonome onderzoek (de eerste editie) en het toewerken naar toenemende deelbaarheid.

Duurzaam leiderschap dus. Want ik weet nu dat ik dit waardevast en met behoud van energie kan vormgeven: van eerste idee tot en met finale afronding. NEW HORIZONS was daarin een primeur. Toen in de vorm van een object. Nu dus ook als ervaring. Bijzonder hoop- en vertrouwensvol voor wat mij nächstens te organiseren staat.

Waar heb je van genoten?

De voorbereiding, en om te zien hoe mensen afwogen er wel of niet bij te zijn. Hoe ieder op zijn/haar manier besloten te kiezen voor Rust en Ruimte. Of dat na te laten. Waarbij vooral de reactie: ‘ik vrees dat ik blijf twijfelen tot het te laat is’ me erg heeft getroffen. Maar iedereen die er echt wilde zijn, was er. En dat is een ervaring die me veel dankbaarheid doet voelen.

Mooi tijdens de observatie was hoe de horizon 24 uur lang veranderde maar onder alle omstandigheden zijn helderheid behield. Strak en afgetekend in de verte. Soms contrastrijk en dan weer niet. Maar over de volledige breedte onderscheidend en Fris, net als de golven. Dat alles passend ook bij de helderheid van het thema. Helder kiezen. En ervaren hoeveel Rust en Ruimte dat mogelijk maakt, en de energie die dan vrijkomt.

NEW HORIZON #3006, 05.05.2012 - 06h00
NEW HORIZON #3006, 05.05.2012 – 06h00

Wat heb ik ervaren als spannend, uitdagend, moeilijk en hoe geraakte ik daaraan voorbij?

Dat de brandweer het vuur kwam uitmaken -> maar dat we met genoeg spreekwoordelijk vuur naar de horizon keken om daar geen energie op te verliezen. We ontstaken het vuur nog eens kort voor het uitchecken en dat volstond al ruimschoots.

De combinatie van warme zon en koude wind. Een interessante post-dualistische uitnodiging om voor allebei tegelijk ontvankelijk te blijven. Dat was wat balanceren. Kijken of een derde referentiepunt wat verlichting kon brengen.

Marc_Verheij_Horizonobservatie

Bezoek van Sanne en Elin, we wandelen even naar De Kwartel, foto: Marc Verheij

Het warme zand bijvoorbeeld, of de constante watertemperatuur. Ik heb het nog niet helemaal uitgevogeld, maar zo lang het ongemak en het onderzoek duurde, in ieder geval ruimschoots durven ervaren. What saves a man is to take a step…

En dan een momentje tijdens het bezoek van Sanne en de kinderen waardoor Lasse ineens aan ons toezicht ontsnapte, onbedoeld met mijn toestemming. Even mee met een vriendje, maar daardoor moest Sanne ineens langer op het strand blijven dan zij had voorzien. En wist ik eigenlijk niet eens precies wanneer hij weer terug zou zijn. Gelukkig kwam het vanzelf weer goed en lukte het me ondanks bezorgdheid en de (helaas terechte) onmin van Sanne toch om in de rust en ruimte te blijven.

Wat liep anders dan verwacht?

Dat sommige reisgenoten wat ver uit elkaar zaten, wat mij een risico leek voor de groepsdynamiek. Wat ik daarvan meen gezien te hebben, is dat het evenredig goed bleek voor eenieders individualiteit, die dan ook de groep ten goede komt. Dat kwam even aan op vertrouwen.

Op een ander moment wenste ik juist te handelen. Toen ik bij het tweede hoogwater vermoedde dat het water niet tot aan onze tenen zou geraken, terwijl ik aan die ervaring wel behoefte had. Genoeg aanleiding om mijn stoel op te pakken en 10 meter naar voren te verplaatsen. In het water zelfs. In de golven zelfs, of tenminste de uitlopers daarvan. Er ontstond direct ook hele andere interactie met passanten, want die moesten nu om me heen lopen. Het voelde als een bevestiging van wat op dat moment ‘mijn plek’ was en dat beviel me goed. Ook daar een kwartje op de leiderschapsvraag.

Mijn plek is mijn plek, en het is onvervreembaar aan mij om die te kiezen en m in te nemen. In afstemming tussen mijn wensen en de omstandigheden. Maar eens die check beleeft, is het van ondergeschikt belang of er iemand volgt (of niet) of dat ik daarmee anderen voor de keuze stel: omlopen of het gesprek aangaan. Wanneer ik op de juiste plek ben, doe ik dat in volledige vrijheid en verantwoordelijkheid. Met plezier en behoud van energie.

Wat wil ik graag meenemen op mijn verdere avonturen?

Net als voorgaande keren is dat de weldadigheid van een etmaal lang in Rust en Ruimte vertoeven, met mezelf en met wie of wat in dezelfde beweging mee op wenst te reizen. De ervaring van dat te doen met behoud van energie, en daar ook anderen toe uit te nodigen. Zoals ik dat dus blijf doen.

Blijf het graag meemaken!


Behalve op mijn blog deel ik mijn avonturen ook in de maandelijkse nieuwsbrief Mee op Avontuur en bij uiteenlopende live-gelegenheden. Elke maandag nodig ik je uit om met me mee tijd te maken, door de week te beginnen met een strandwandeling.

EricdeKeizer_24uurshorizonobservatie_KiezenvoorRustenRuimte
Wij waren het die het ditmaal deden! Foto: Eric de Keizer


Wil je ook eens een 24-uurs horizonobservatie meemaken? Kijk op http://www.newhorizonsahead.nl/horizonobservatie of schrijf je in voor de nieuwsbrief Mee op Avontuur om te weten wanneer de volgende editie plaatsvindt.

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Horizonexpedities, NEW HORIZONS, Nieuws, reisverslag, rust en ruimte, Synchroniciteit en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

