Hoe meet ik mijn eigen succes?

PHOTOLOGIX_Engelen

Executive summary:

Door na afloop van een afgerond project mijn reisvraag er nog eens bij te pakken, en dan te zien wat ik heb meegemaakt en zien gebeuren.

In deze blogpost doe ik dat voor de zes bijeenkomsten in de interviewserie Reis, Kijk & Luister, waarbij mijn reisvraag de volgende was:

Hoe geef ik vorm aan een Wezenlijke Ontmoeting?

Welnu.

Door me bewust te zijn van wat daarvoor in praktische zin nodig is, en daarin te voorzien:

– Heldere communicatie over het Vanwaar en Waartoe, zoals ik dat het liefst deel in de vorm van een reisvraag;

– Een plezierige, ruimtelijke, welkome en overzichtelijke plek, zoals in dit geval de Bookstore in Den Haag;

– Een heldere en vrije aankondiging en dito uitnodigingen, die geen aanspraak doen op tekorten of gebrekken die mensen ervaren – maar ze wijzen op de waarde van wat zij mee kunnen komen maken.

Door me bewust te zijn van wat daarvoor in minder praktische zin nodig is en daarin te voorzien:

– Een goede en rustige voorbereiding, van zowel de inhoud als mijn eigen gemoedstoestand in de aanreis;

– Een helder kader dat bepaalt wat wél in een bijeenkomst thuishoort en wat niet. Zodat daar maximale ruimte voor is, en juist minimale voor ruis;

– Een toenemende herkenbaarheid van een werkwijze, zoals bijvoorbeeld de in- en uitcheck waarmee we alle bijeenkomsten aanvingen en afrondden. Patronen aanbrengen, sporen trekken;

Door de uitdagingen die ik tegenkwam op te nemen en die steeds per eerstvolgende gelegenheid het hoofd te bieden. Zoals daar waren (+ oplossing):

– Tijd. In het enthousiasme duurden vooral de eerste bijeenkomsten ruim langer dan voorzien (oplossing: extra aandacht voor de klok, de afronding een half uur later plannen, minder gasten uitnodigen);

– Dat doel en bestemming van begin af aan nog niet helemaal helder waren (oplossing: door ze alsnog helder te maken, en in de tussentijd ook goed melding te maken van het verkennende karakter van de bijeenkomst en daar ruimte voor te vragen);

– Voorkennis over aantal deelnemers. Die loslaten was wel spannend. Elke avond opnieuw benieuwd zijn of en hoeveel mensen zich zouden melden (oplossing: het daadwerkelijk loslaten, samen met alle andere uiterlijke succesfactoren);

– De vrijgemaakte kennis en inzicht autonoom deelbaar te maken, bijvoorbeeld via de Facebookgroep (oplossing: inzien dat de bijeenkomsten geen specifieke uitwaartse of opwaartse richting hadden buiten hun eigen tijdruimte. Waarmee een nieuwe behoefte ontstond, namelijk dat die richting er wel is. Dat klinkt vaag, maar voegt wel toe aan het fundement van vervolginitiatief Wishful Thinking).

Door dankbaar te vieren wat er op iedere avond aan moois ontstond en vrijkwam:

– Zoals ik bemerkte dat er gaandeweg steeds meer synchronisatie optrad, waardoor mensen gemakkelijker waarde kwamen toevoegen. Ik denk aan de samenwerking met Renée Rooijmans in Canada een kunstige flyer (zie onderstaand), met Willemijn Lambert door met haar de avonden voor te bereiden en na te bespreken, aan Georgina Bakboord die enthousiast de rol van witness op zicht nam, en door Yvonne Versteeg die aanbood mij de laatste avond te interviewen toen het over Reisleiderschap ging.

– Door aanwezigen bij de afronding van iedere avond te vragen naar hun dankbaarheid en daarin te delen;

– Door de financiële opbrengsten, al waren die bescheiden, te delen met de gasten en de gastheer, en er zelf ook mijn deel van te nemen;

– Door vast te stellen dat het goed was, ook & zelfs wat nog niet goed ging;

– En daarvan te genieten, en daar ook na afloop van iedere bijeenkomst apart de tijd voor te nemen.

Waarbij als mooiste reactie na afloop van een gast: “Ik wist niet dat zoiets bestond.”

Ik stel eigenhandig vast dat Reis, Kijk en Luister succesvol was. Doe er een strik omheen en reis dankbaar voort naar nieuw moois, waarbij ik al het geleerde in mijn rugzak steek.

Ben je benieuwd mee te beleven wat daaruit gaat ontstaan, kom dan graag Mee op Avontuur!


 

++ Voor de laatste keer het kunstwerk van Renée op de achterzijde van de flyer van Reis, Kijk & Luister:

reiskijkenluister_flyer_a

 

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar en strategisch conceptontwikkelaar
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

