Over de Wezenlijke Ontmoeting (deel II)

** Dit verhaal is onderdeel van mijn voorbereiding op een nieuw project **

PHOTOLOGIX_bestwhenshared

Zoals je in mijn vorige blogpost hebt kunnen lezen, ga ik mij de komende tijd bezighouden met de Wezenlijke Ontmoeting. Om precies te zijn: daartoe uitnodigen, en van die combinatie dan kunst maken. Zoals ik dat eerder heb gedaan met Rust & Ruimte. Maar hoe ziet dat er dan uit, zo’n wezenlijke ontmoeting?

Ik stel me er allereerst een gelegenheid bij voor waar twee of meer mensen samenkomen – van wie het zeer wel mogelijk is dat ik er één ben. Ik stel me voor dat deze mensen respectvol benieuwd naar elkaar zijn. Ik zie voor me dat zij voor hun gevoel alle tijd en ruimte hebben om met elkaar te spreken, of op een andere manier iets dat voor hen individueel en gezamenlijk van waarde is met elkaar delen. Dat kunnen ideeën zijn, inzichten, ervaringen, dankbaarheid, uitdagingen waarvoor zij zich gesteld zien. Of in mooie gevallen niets meer dan hun pure aanwezigheid. Het er zijn, de ander zien, elkaar zien – zonder daardoor jezelf minder te zien.

Waarbij ik ook graag naar zo’n ontmoeting kijk als een reis. Die je via de mooist mogelijke omweg van thuis naar thuis brengt. Met lieflijke bergweides, verre horizons, smalle paadjes, af en toe verdalen en misschien wel buiten slapen. Als pelgrimstocht naar Santiago, en weer veilig terug naar huis.

Waarbij je vooraf met elkaar vaststelt dat je ongetwijfeld onderweg uitdagingen en beproevingen gaat tegenkomen. Zaken die de ontmoeting, of de voortgang daarvan, in de weg staan en/of in gevaar brengen. Slecht weer of een onneembare bergpas binnen het beeld van de reis, een volle herberg of genaaid worden door een taxichauffeur, bijvoorbeeld.

En tijdens de meer letterlijke ontmoeting: afgaande mobiele telefoons. Achterliggende belangen. Strijd, het gevoel tekort te schieten. Ontevredenheid, stress. Ruis in de omgeving of op de lijn. Onbegrip. Gedachte-fuckups en vastgeroeste patronen. Stokpaardjes, stereotypen, blinde vlekken… En uiteindelijk schuld, schaamte en angst.

Het zou gek zijn om er in een wezenlijke ontmoeting geen plaats voor te laten, omdat die nu juist gebaat is maar ik zou ze dan graag zien als catalysators, als springplanken in het diepe. Zonder dat het therapie wordt, of om het effectbejag. Maar wel zo, dat zulks in het licht van de ontmoeting juist een dankbare voedingsbodem vormt, waar de essentie van het treffen dan weer welig kan gedijen.

Dat klinkt allemaal vast heel ingewikkeld, terwijl het eigenlijk ook heel eenvoudig is. En uiteindelijk om weinig anders vraagt dan om onverdeelde aandacht van de deelnemers aan de ontmoeting. Openheid, vrijheid, verantwoordelijkheid.

 

Wat me in elk geval een mooi ‘thuis’ van zo’n ontmoetingsreis lijkt, is om samen vast te stellen dat je verrijkt afscheid neemt. Dat je iets waardevols hebt beleefd, hebt helpen ontstaan – zowel iedereen voor zichzelf als allemaal samen – dat voorbij gaat aan de beperkingen van het fysieke, aardse leven. Iets dat niet schaarser, maar alleen maar juist overvloediger wordt naarmate je het vaker en verder deelt. Plezier, dankbaarheid, tevredenheid, een verhoogd bewustzijn, een helderder en rijker zicht. Visverheffen, vrij naar Mattheus 13.

Leg dat maar eens naast een gemiddeld gesprek op een doorsnee Nederlandse verjaardag en je hebt een aardig beeld van wat ik bedoel.

Waarmee ik ook gelijk vaststel dat het niet alleen binnen en volgend project is dat ik mijn ontmoetingen toenemend wil verwezenlijken, maar ook gewoon in het alledaagse leven. Herinner me daar graag aan als je me iets ziet doen dat daar niet mee strookt…

Dan vertel ik in mijn volgende blogpost verder over hoe ik mijn rol zie in het kunst-maken van hierboven omschreven wezenlijke ontmoetingen.


Als je het leuk vind om eens per maand automatisch mee te lezen wat ik beleef en leer, abonneer je dan graag op mijn nieuwsbrief Mee op Avontuur. Ook ben je iedere maandagochtend welkom aan de waterpomp.

 

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Handreikingen, Hersenspinsels, Nieuws, Plannen 2017, Ter deling en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

