Ik kan vliegen

fischliweiss

Foto uit de serie Airports van Peter Fischli & David Weiss

Ik kan vliegen. En ik ga het doen ook. Komende zondag. Met een rijkdom aan gevoelens. In de eerste plaats omdat ik eigenlijk tegen vliegen ben. Om wat het allemaal teweegbrengt, vooral aan milieu-verontreiniging (zie deze recente uitzending van Tegenlicht). Maar de vorige keer is alweer best lang geleden en ik wil de wereld wel weer eens van boven bekijken.

Zweden is de bestemming. Van Eindhoven naar Stockholm. Twee uurtjes als het goed is.

Er was een tijd dat ik voor mijn werk veel vloog. Meestal binnen Europa, maar soms ook heel ver. Een keer totaan Honolulu aan toe. Voordat ik zo vaak ‘moest’ vliegen, vond ik het vooral heel leuk en spannend. Taxiën naar de startbaan, en dan in één keer of na even wachten ineens volle kracht vooruit. Dan dat moment van loslaten van de grond en dat alles even helemaal door elkaar heen draait. En dan daarna alles kleiner zien worden. Van echte wereld naar atlas. En dan kijken hoe lang ik alle verschillende plekken daar beneden nog kan plaatsen. Vanaf Schiphol lukt dat meestal heel goed tot dat het einde van Nederland in zicht komt. Vooral de wateroppervlakken vertellen veel, en daarbij weet ik ook hoe alle snel- en spoorwegen lopen. Maar bij de grens houdt dat wel op, en dan herken ik daarna de rivieren en de steden ook al snel niet goed meer.

Mooiste uitvluchten waren die in het late najaar van 2003, naar Helsinki. Vanaf Schiphol helemaal over de Wadden en dan alle eilanden één voor één zien liggen. En het verschil tussen de Noordzee en de Waddenzee dan zo goed kunnen zien. Of in 2007, de vlucht naar Cork waar mijn jaarlange rondreis door alle 27 EU-landen toen begon. Vanaf de Kaagbaan over Leiden en dan net buiten de kust langs Den Haag (zwaai, zwaai, tot over een jaar) en de Zeeuwse eilanden. En daarna afbuigen naar het westen.

Maar hoe vaker ik moest vliegen, hoe meer het me begon tegen te staan. Omdat ik best geloof dat de kans dat een vliegtuig neerstort statistisch gezien nihil is, maar hoe onwaarschijnlijk is het dat je in een horizontaal flatgebouw met 900 km/u op 10 kilometer hoogte door de lucht raast en dat dat allemaal zomaar goed gaat? Ik heb het altijd wonderbaarlijk gevonden, maar een hele tijd dus ook gewoon eng.

En dan het hele gedoe op vliegvelden… Opschieten, wachten, haasten, wachten. Het heeft iets vernederends. En dan heb ik met een Nederlands paspoort nog het geluk overal uiteindelijk alsnog snel door te mogen wandelen, wat voor veel mensen met een ander paspoort al heel wat minder vanzelfsprekend is. En besef ik wat een privilege die reisvrijheid is, en hoe fragiel ook in de huidige ontwikkelingen in de wereld. Wat een gekke mierenhoop we er met z’n allen van maken, en dat we dan heel veel anderen direct of indirect ontzeggen daaraan mee te mogen doen…

Dus nam ik ook eens een keer de trein terug uit Istanbul. Of nam ik twee nachten de tijd om naar Warschau heen en weer te reizen terwijl mijn collega op dezelfde dag heen en terug vloog.

Wat in ieder geval veranderd is sindsdien, is dat ik veel blijer ben met wat ik doe. Waardoor het minder erg zou zijn als ik met n vliegtuig zou neerstorten, waarvan ik dus nog steeds het idee heb dat dat altijd een soort 50/50 deal is. Goede kans dat het goed gaat, goede kans van niet. En ik kan er niets aan doen.

Ja, niet vliegen. En dat doe ik dus ook het meeste van de tijd. Behalve dan nu dus weer. Even een paar daagjes uit de routine voordat het straks alweer 2018 is en ik me beschikbaar meld voor 144 Wezenlijke Ontmoetingen en alles wat die teweegbrengen.

(Meer foto’s uit de serie Airports van Fischli & Weiss tref je in het boek 800 Airports)

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s