Kosten-batenanalyse tramcampagne Whatever the Weather

Wat levert dat nou op, een weekje met een A-2 poster en een bundel van 8 verschillende A5-flyers in 80 trams?

PHOTOLOGIX_Wezenlijke Ontmoeting-HTM

Wat het oplevert… Ik heb er geen goed globaal beeld van. Wel pret van gehad in ieder geval.

En/maar wat ik wel vrij makkelijk kan vaststellen dat het me heeft gebracht:

Directe inkomsten: € 0
(verwacht: € 0, match 100%)

Kosten: Ongeveer € 1.400 aan drukwerk en € 2.000 aan de tussenpersoon van de HTM (conform verwachting en afspraak)

Vrolijke berichten & foto’s in de Whatsapp van bekenden of via-via bekenden:
een stuk of 20 (verwacht: geen idee)

Directe aanmeldingen:
4 (verwacht: geen idee, gehoopt: 40 van minimaal 5 nationaliteiten)

Extra websitebezoekers:
geen idee, het lijkt me allemaal vrij weinig, zie deze grafiek van Google Analytics. Een Facebookpost levert meer bezoekers op.

Ritjes met de tram om beeldmateriaal vast te leggen:
1 (retourtje Bomenbuurt – Station HS, zie video)

Nieuw drukwerk, altijd feestelijk:
Voor het eerst van dit project. Tastbaar materiaal. In ruime getale, de komende tijd nader strategisch te verspreiden en toe te sturen aan wie daarom heeft gevraagd en/of meldt prijs op te stellen.

Samenwerkingen:
Met Sybren Kuiper voor de vormgeving, Sipke Visser en Sebastiaan Hanekroot voor de beeldbewerking, Lenoirschuring voor het drukwerk en afwerking. Wat erg goed beviel en mooie vooruitzichten biedt voor een toekomstige nieuwe boekuitgave.

En wat verder opviel:

  • De eerste dagen hingen de bundels ergens 2-en een halve meter hoog áchter een paal. Dat schoot niet zo op. Nadat ik meldde dat ik daar niet blij mee was, zijn ze verhangen naar schuin onder de poster. Waar ze veel meer en beter opvielen.
  • Als ik niet had opgebeld dat ik overgebleven materiaal graag wilde bewaren, was het weggeworpen geweest geworden. Blij dat dat niet gebeurd is.
  • Ondanks de bescheiden directe Return on Investment beschouw ik de campagne als geslaagd. Ik heb er in alle stadia (voorbereiding, uitvoering, terugkijkend) plezier aan beleefd.

Ik kan me voorstellen dat als je zelf een tramcampagne overweegt voor het een of ander, dat je niet zoveel aan deze informatie hebt. Je kunt er dus het beste zelf een eigen case van maken. Hier moet je zijn in ieder geval: CPS Advertising. Volgende keer hopelijk weer algemeen-waardevollere adviezen, ideeën en inzichten…

~~~

Preview van één van de acht verschillende flyers:

WTW_Flyer

 

Advertenties

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Droom en werk, Handreikingen, Nieuws, Ter deling en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s