Water naar de Zee Dragen

** UPDATE: Op maandag 20 mei kunt je bij Strandtent De Fuut in Den Haag meekijken naar de eerste vertoning van de documentaire over dit kunstwerk-in-wandelvorm. Vanaf 18h30 staan soep en brood voor je klaar. Aanmelden doe je via waternaardezeedragen-premiere.eventbrite.com **

Water naar de Zee Dragen.jpg

Geïnspireerd door mijn ontmoeting en interview met landschaps- en wandelkunstenaar Richard Long heb ik een kunstwerk-in-wandelvorm vormgegeven waarmee ik op geheel eigen wijze de essentie die ik in het werk van Long meen herkend te hebben, wil samenbrengen met mijn eigen levensreis en -thema’s.

Wat mij in de ontmoeting met Long heeft geraakt, is de volstrekte vanzelfsprekendheid waarmee hij te werk gaat. Avonturen onderneemt die naar gangbare maatschappelijke maatstaven vrijwel nutteloos zijn. En mede daarom extreem waardevol, want vanuit volledige vrijheid en commitment ontstaan. Autonoom-soeverein. Ongecompromitteerd van zichzelf.

Met ‘Water naar de Zee Dragen’ wil ik op 5 achtereenvolgende (werk-)dagen in 5 etappes van het Kröller-Müller Museum naar het Haagse Zuiderstrand wandelen, met in mijn hand een glas kraanwater dat ik op de eerste dag om 9u ’s ochtends aftap in het museum, en dat ik op de laatste dag om 17u op de plek van bestemming zal leegdrinken. Ik wandel offline en zonder kaart of navigatie, volgens de route waarvan ik op basis van voorstudie verwacht dat die de kortste te zijn. In stilte.

Reisvraag
Ik wandel met de vraag “Wat is van waarde?” Aan de hand van die vraag onderzoek en overbrug ik de schijnbare tegenstelling tussen nutteloos en waardevol.

Meebeleven
Richard Long maakt zijn wandelingen alleen. Ik graag samen. Welkom dus, om een etappe van deze wandeling mee te maken.

Wanneer je je aanmeldt om dat te doen, download en lees dan ook graag de voorbereidende uitnodiging. Daarin zal o.a. staan vermeld waar ik je om 9 uur verwacht op de dag waarvoor je je aanmeldt. Met in je bagage voldoende eten en drinken om tot 5 uur ’s middags te kunnen wandelen. En goede kleding voor het verwachte weertype. De wandeling gaat onder alle weersomstandigheden door en we wandelen stilzwijgend.

Met de volgende routeplanning, en resulterende etappes en aanmeldlinks:

ma 8 april: Kröller-Müller Museum > Amersfoort [ Aanmelden | Route ]
di 9 april: Amersfoort > Utrecht [ Aanmelden | Route ]
wo 10 april: Utrecht > Woerden [ Aanmelden | Route ]
do 11 april: Woerden > Zoetermeer [ Aanmelden | Route ]
vr 12 april: Zoetermeer > Den Haag Zuiderstrand [ Aanmelden | Route ]

Bij het Leegdrinken van een glas Kraanwater op het Zuiderstrand aanwezig zijn kan ook, op vrijdag 12 april om 17h00. Meld je graag hier aan.

~~~

Het interview met Richard Long is gepubliceerd in het lentenummer van kunsttijdschrift See All This. Werk van Richard Long is op dit moment te zien in Museum De Pont in Tilburg en het Kröller-Müller Museum op de Hoge Veluwe.

WNDZD_Route

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Hersenspinsels, Nieuws, Plannen 2019, rust en ruimte, Vanzelfsprekend en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Water naar de Zee Dragen

  1. Joke Melissant zegt:

    Een prachtig idee. Je moet wel in goede wandelconditie zijn wil je zulke lange afstanden af kunnen leggen. Getraind voor de 4-daagse zou ik zeggen. Jammer dat ik dat niet ben. Succes met deze uitdaging.

  2. Roderick zegt:

    Hoi Bruno,

    Zorg dat je een persbericht onder de media verspreid. Ik denk dat je veel aandacht kan genereren hiermee.

    Groet!
    Roderick

  3. M. Jansen zegt:

    Als je naar de geest van het spreekwoord handelt, giet het dan ter plaatse plechtig in de zee!

Plaats een reactie