Kraanwater Graag, the story continues

Kraanwater_graag

Meyendel, waar drinkwater in duinzand wordt gefilterd

Ik ben weer begonnen met Kraanwater drinken. Met uitzondering van de weekenden, dit keer. Bij de vorige editie bestond die uitzondering uit de 5e dag van elke maand. Ik krijg sindsdien ook weer regelmatig de vragen Waartoe, Waarom of het iets minder subtiele ‘Hoezo?’ Waardevol, ook voor mezelf, om dat alles eens netjes op een rijtje te zetten.

Over betaalbaar schoon drinkwater kunnen beschikken, is een waardevolle voorziening. Ik vind het belangrijk om daar mijn aandacht op te richten en andermans aandacht toe uit te nodigen. Dat dus in de eerste plaats. En daarbij:

Eenvoud
We leven in een tijd van grenzeloze mogelijkheden. Alles kan, alles is er. Je hoeft alleen maar te kiezen. En dus Moet je de hele tijd kiezen. Ik kies met veel dingen liever één keer voor een hele tijd. En dan de rest van de tijd terugvallen op die keuze, en trainen hoe tevreden je daarmee kunt zijn. Zoals ik op Schiermonnikoog deed met de erwtensoep. Of wanneer ik weer ns langdurig naar de horizon zit te turen 🙂 Eenvoud houdt werkgeheugen vrij voor andere zinvolle gedachten.

Gezondheid
Nagenoeg alles wat je aan water toevoegt, maakt het minder gezond. Koffie, cola, bier, energy drink, zelfs vruchtensap. Óf ze loaden je met suiker, óf ze onttrekken meer vocht aan je lichaam dan ze bijdragen. En maken in combinatie een heel onoverzichtelijk geheel van je vochtbalans. Lekker dus, at times, maar niet handig.

Economie
Water neem ik mee in een drinkfles. Ik denk er vrijwel automatisch aan om drinken mee te nemen. Dat scheelt dat ik het ergens anders niet voor de hoofdprijs hoef te kopen. Me realiseer dat ik ook op een bankje in de buitenlucht kan zitten, in plaats van op een terras.

Protest
Ik vind het schandalig hoe water als basale grondstof doelbewust onder mensen hunnerlei reten vandaan wordt gepompt, exclusief gemaakt, en voor de hoofdprijs in (vervuilende) flessen wordt verkocht. Bijvoorbeeld door Nestlé. Zo werkt de economie, I know, maar het economisch paradigma als leidend zingevingsideaal loopt gelukkig op haar laatste benen.

Gespreksonderwerp
Alleen kraanwater drinken levert de meest verrassende gesprekken op. Met boze mensen, nieuwsgierige mensen, sympathiserende, chagrijnige, teleurgestelde… Ik kom er achter dat sommige mensen hele rare redenaties hebben in de keuze van wat ze drinken. Ik hoor veel dat water drinken ‘niet gezellig’ is. Sommige mensen vinden het zelfs asociaal. Ik vind het alleen al uit psychologisch en antropologisch oogpunt buitengewoon fascinerend om dan de weg te vinden in het woud aan voor-onderstellingen dat aan de basis van dergelijke kwalificaties ligt.

Bewustzijn
Elke keer dat ik water drink, herinnert dat me aan andere keuzes die ik aandachtig heb gemaakt en gewoontes die ik me graag wil aanleren. Rechtop te lopen bijvoorbeeld, in plaats van voorovergebogen.Langzaam praten en luisteren, in plaats van snel praten en vergeten te luisteren.

Naast bovenstaande produceer ik ook argumenten op verzoek. En raad ik iedereen graag aan ook dit soort onderzoekjes te ondernemen. En het zorgt voor leuke afwisseling: op zaterdag een kopje koffie drinken levert gegarandeerd driedubbel extra plezier.

Ook leuk om nog te lezen & bekijken: mijn waterputtenreportage in het Hongaarse Cered, gemaakt in de zomer van 2013.

Interessante wetenswaardigheden over Kraanwater lees je bovendien hier:
https://www.dunea.nl/drinkwater


Je kunt mijn blogartikelen ook per post ontvangen. Eens in de maand een pakketje, samen met de nieuwste editie van de nieuwsbrief Mee op Avontuur. Verzonden op vrijdag, leesbaar bij de zaterdagochtendse koffie.

Hier lees je meer!

Over Bruno van den Elshout

Kunstenaar
Dit bericht werd geplaatst in Handreikingen, Helderheidsvinding, Human scale, Moois uit 2016, Nieuws, rust en ruimte en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie